fbpx

איך לארגן את לימודי השפה שלכם בסוף שבוע אחד

מכירים את ההרגשה הזו שאתם מאבדים שליטה על לימודי השפה שלכם? שאתם לא בטוחים אם אתם מתמקדים בדברים הנכונים, אם אתם מתקדמים, או אם אתה בכלל לומדים בצורה הנכונה? בעבר כבר דיברנו על טכניקות ללימוד שפה בכתבות כמו שמונה הטעויות הנפוצות בלמידת שפה ואיך אתם יכולים להפוך לתלמידי שפה טובים יותר

אם קראתם את שתי הכתבות האלה, ואתם עדיין לא בטוחים מה אתם לא עושים בסדר, הכתבה הזו היא בשבילכם. פה נלמד אתכם איך להשתלט על לימודי השפה באינטרנט בסוף שבוע אחד בלבד.

 

now3 lang

לפעמים, הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות הוא לקחת הפסקה, לנשום ולהתחיל מחדש. חשבו על סוף השבוע הזה כעל חופשת ספא מלימודי שפה באינטרנט. במהלך הסופ”ש לא תעסקו בשיפור כישורי השפה בכלל, ובסופו, תרגישו רעננים, מחודשים ומוכנים לצאת לדרך מחדש!

 

יום חמישי בערב

מכיוון שרוב האנשים לא עובדים בשישי, או אם כן, אז זה רק חצי יום, הגיוני להתחיל את הסופ”ש ביום חמישי בערב. אל תדאגו, לא נבזבז לכם את הערב יותר מדי. אנחנו יודעים שבדרך כלל הוא מוקדש לבירה עם חברים, או לארוחת ערב נחמדה במסעדה. לכן, כל מה שתצטרכו לעשות באותו הערב הוא להכין את עצמכם מנטלית. כל מה שצריך הוא להגיד לעצמכם שבמהלך היומיים הקרובים, אתם לא הולכים ללמוד שפה אונליין.

נשמע כמו משימה פשוטה, נכון? כן, אבל זה עשוי להיות קשה, במיוחד עבור אלו מאיתנו שרגילים להיות פרודוקטיביים בכל דקה פנויה. לכן חשוב להתכונן בחמישי, ולהבין שבסוף השבוע תלחצו על pause, תבחנו את לימודי השפה באינטרנט לעומק (מבלי ללמוד), כדי שתהיו מוכנים לצאת לדרך בשבוע הבא!

 

יום שישי

הגיע הזמן להפשיל שרוולים. את שישי נקדיש לרוב העבודה הקשה, כדי שעדיין יישאר לנו חלק מהסופ”ש להירגע. תחשבו על זה כעל היום שבו אתם מבלים כמה שעות בחדר הכושר לפני הג’קוזי וטיפולי הפנים. הנה הפירוט של סדר היום:

 

1. אספו את כל החומרים

דבר ראשון, מצאו את כל חומרי הלימוד הקשורים לשפת היעד שלכם – ספרים, מחברות, DVD, קבצי PDF, אפליקציות, פודקאסטים, אפילו מדריכי טיולים או ספרי מתכונים. אם חלק מהחומרים הם בצורה דיגיטלית, עשו רשימה מסודרת שלהם, או כתבו אותם על פתקאות והניחו הכל לפניכם, כדי שתוכלו לראות בצורה ברורה את כל מה שאספתם במהלך הלימודים שלכם.

 

2. היפטרו מהבלאגן

סביר להניח שחלק מחומרי הלימוד האלה לא עובדים בשבילכם. יכול להיות שקניתם ספרים במטרה לקרוא, אבל ראיתם שהנושא לא מעניין אתכם. או שקיבלתם תקליטורים במתנה ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שאתם יכולים להבין. העומס הזה בחומרים גם יכול להעמיס על המוח ולהשפיע לרעה על המוטיבציה שלכם ללימודי שפה.

עברו על החומרים אחד אחד, והגיעו להחלטה מה לשמור, ומה לתרום לחברים, לבתי ספר באיזור או לחנויות יד שניה.

 

3. היפטרו מבלאגן דיגיטלי

בעידן הדיגיטלי, לפעמים הרבה יותר קשה לראות את הבלאגן, שכן הוא נמצא על הטלפון, המחשב והטאבלטים שלנו. אבל זה לא אומר שהוא פחות מציק. לפעמים אפילו יותר. לכן השלב הבא הוא לבצע ניקוי דיגיטלי.

בואו נסתכל על הדברים שאנו יכולים לראות שאינם בשימוש. מחקו אפליקציות או תוכנות מחשב ללימוד שפות שאינכם משתמשים בהן. לאחר מכן, היכנסו לפודקאסטים שלכם, לרשימות ההשמעה של Spotify, לרשימת פרופילי השפות של Netflix, לקורסי Memrise/Anki/Quizlet/Duolingo שנרשמתם אליהם. משהו שם כבר לא עובד בשבילכם? למחוק! למחוק! להסיר מהרשימה!

עכשיו הגיע הזמן לבדוק את הקבצים, הכוננים הקשיחים ו…תיקיית ההורדות! מאוד קל להוריד דברים, להשאיר אותם בתיקיית ההורדות (עם הכוונות הכי טובות) ולעולם לא ממש להשתמש בהם. אם הקובץ נמצא שם יותר משלושה חודשים ולא נעשה בו שימוש – למחוק. ואם הוא היה שם פחות משלושה חודשים ואתם מתכננים להשתמש בו, ארגנו אותו במקום שבו תראו אותו ותשתמשו בו.

לבסוף, אימייל. פתחו את תיבת הדואר הנכנס שלכם ושמרו רק אימייל אחד מכל ניוזלטר ללימודי שפה אונליין שנרשמתם אליו, אך אתם אף פעם לא קוראים. פתחו אותם אחד אחד. מעניין? העבירו את האימייל לארכיון והישארו ברשימת התפוצה. לא מעניין? בטלו את הרישום עם הלינק unsubscribe בתחתית המייל.

 

צפו בסירטון לדוגמא מתוך שיעור אנגלית בלינגולרן:

 

 

4. בצעו הערכת מצב

עכשיו, כשיש לכם פחות עם מה לעבוד, הגיע הזמן לעבוד עם זה באמת!

הצעד הראשון שלנו הוא להעריך את כל מה שאנחנו כבר יודעים. פתחו מחברת חדשה, וכאשרים אתם קורא את ההערות הישנות שלכם (הן דיגיטליות והן פיזיות) רשמו את כל מה שאתם עדיין לא לגמרי מבינים או יודעים. זה עשוי להימשך זמן מה, אז אולי שווה לכם לשים מוזיקה בשפת היעד ברקע, כדי להפוך את התהליך ליותר מהנה. לאחר שתסיימו, תוכלו לבחור אם לשמור או לזרוק את המחברות הישנות שלכם.

 

5. סקירת משאבים ושיטות

לאחר צמצום חומרי הלימוד, הגיע הזמן להעריך איך להשתמש בהם בצורה הכי טובה. שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

 

  • ממה מורכב המשאב הזה?
  • אילו מיומנויות עוזר משאב זה לשפר?
  • איך אני משתמש.ת במשאב הזה?
  • באיזו תדירות אני משתמש.ת במשאב הזה?
  • באיזו תדירות ארצה להשתמש במשאב הזה?
  • האם אני יכול.ה להשתמש במשאב הזה בדרכים יצירתיות אחרות מעבר למה שאני כבר עושה?

 

יתכן שתמצאו כמה חומרי לימוד שאינכם רוצים להמשיך להשתמש בהם. אין בעיה, עדיין אפשר לבטל דברים בשלב זה. מצד שני, אתם עשויים לחשוב על דרכים אחרות להתאים את אופן השימוש במשאבים אלה.

 

6. סקירת זמן/מאמץ/אנרגיה

נושא זה לא פחות חשוב מהמשאבים ואופן השימוש בהם. שקלו את הדברים הבאים:

 

  • איך אני מרגיש.ה לגבי למידת השפה שלי באופן כללי?
  • איך זה בהשוואה למה שאני מרגיש.ה לפני שאני מתחיל.ה את התרגול השבועי שלי או את קורס השפה אונליין?
  • ואיך זה בהשוואה למה שאני מרגיש.ה אחרי?
  • האם אני מרגיש.ה שההתקדמות והתוצאות שלי משקפות את המאמץ, הזמן והאנרגיה שלי?
  • מה הכי מתיש אותי בלימוד שפה?

 

לאחר שתענו על השאלות הללו, תקבלו מושג טוב יותר לגבי כל הדברים שאתם עושים שאינם מתאימים לחלוטין לזמן, לאנרגיה ולמאמץ שלכם. אנחנו לא אומרים שלמידת שפה אונליין היא תמיד מהנה ופשוטה. אבל לימוד השפה צריך להיות מתגמל ולא מתיש.

 

יום שבת

הציבו לעצמכם יעדים חדשים

בהתחשב בכל מה שחשפתם אתמול, המשימה העיקרית שלכם ליום שבת היא לאפס את לימודי השפה אונליין ולהגדיר לעצמכם כמה מטרות חדשות. כל הזמן שהשקעתם בשישי יעזור לכם לענות בקלות על השאלות הבאות:

 

  • במה אתם רוצים להמשיך להשתמש?
  • מה אתם רוצים להמשיך לעשות?
  • מה הכי חשוב – איך אתם יכולים להביא את זה לתוך הלמידה שלכם?
  • מתי תעשו צ’ק-אין בפעם הבאה?

 

כבר דיברנו על הצבת מטרות בכתבות כמו שמונה צעדים ראשונים חיוניים ללמידת שפה, ואיך להתגבר על השפל בלימודי שפה. בקצרה, לאחר שעניתם על השאלות הנ”ל, נסו לחשוב על הישגים מציאותיים וברי השגה שאתם יכולים לשים לעצמכם, משהו שתוכלו באמת למדוד בטווח הקצר. 

לדוגמא, במקום להגיד “אני רוצה לשפר את אוצר המילים”, קבעו מטרה ללמוד 100 מילים חדשות בתום שלושה חודשים. במקום “אני רוצה לדבר שוטף”, שימו לעצמכם מטרה ללמוד איך לענות על חמש שאלות בסיסיות בשיחת היכרות עד סוף החודש.

 

פנקו את עצמכם

אחרי כל העבודה הקשה הזו, הגיע הזמן לחלק השווה ביותר בסוף השבוע. קחו אמבטיה ארוכה ונעימה, קנו קפה ועוגה במקום האהוב עליכם, לכו לסרט – כל מה שירגיש לכם כמו פינוק אמיתי, כי הרווחתם אותו! ואם הפינוק הזה בא בצורת קריאת ספר בשפת היעד, או האזנה לפודקאסט בשפה – גם טוב! אבל אם לא מתחשק לכם בכלל לגעת בלימודי השפה, זה לגמרי בסדר – עשיתם מספיק עבודה!


לקריאה נוספת

איך ליצור שגרה ללמידת שפה זרה? – אם תשלבו את לימודי השפה הזרה בחיי היום יום שלכם, התרגול לא ירגיש כמו מטלה בלתי אפשרית. הנה כל הטיפים

משיכת פיקדון חיילים משוחררים באינטרנט – אם אתם רוצים להתחיל את החיים האזרחיים שלכם ברגל ימין, שווה לכם ללמוד על משיכת פיקדון חיילים משוחררים ואיך לנצל את זה בצורה הכי טובה. קראו עוד בנושא.


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפות שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורת נוחה בין המורה לתלמיד.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn