fbpx

האם הטכנולוגיה היא תחליף ללימוד שפות?

הטכנולוגיה מתפתחת בעשורים האחרונים בקצב עוצר נשימה ונוגעת בכל תחום של חיינו. בהיבטים שונים נהיינו תלויים בה לחלוטין. אנשים רבים משתמשים בטכנולוגיה איפה שבעבר היו משתמשים בזיכרון או ביכולות השכליות. רוב החישובים נעשים במחשבון הזמין בכל טלפון נייד, רוב הידע נמצא בחיפוש פשוט בגוגל ואם לא מכירים מילה כלשהי, פונים למילון האלקטרוני. כחלק מההתפתחות הטכנולוגית ובעיקר בזכות האינטרנט, העולם הופך לכפר גלובאלי וזירת העסקים הבינלאומית גדלה מיום ליום. עם התפתחויות אלו, גם החשיבות של ידיעת שפות זרות הולכת וגדלה.

now3 lang

התפתחויות טכנולוגיות בלימוד שפה

גם לעולם לימוד השפה הטכנולוגיה מתפרצת בשיא העוצמה וכלי התרגום הולכים ומתפתחים בקצב מסחרר, וסוגרים את פערי השפה בעולם עם כל יום שעובר. כיום מושקעים מאמצים גדולים על ידי ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות במטרה לפתח אלגוריתמים של חשיבה עמוקה שיוכלו לתקשר כמו בני אדם, והן מזינות לתוכם מידע רב על שפות. עם זאת, לדעת מומחים בתחום, יש לפניהן עוד שנים רבות. בינתיים, תוכנות תרגום אוטומטי, ובראשן גוגל טרנסלייט (Google translate) מובילות את המערכה עם אלגוריתמים שלומדים ומגדילים את אוצר המילים והמונחים שלהם עם כל יום שעובר. כבר היום, חברות תרגום משתמשות בשירותים של מתרגמים אנושיים העובדים בעיקר בעריכה של תרגומי מכונה. מעבר למילונים שמספקים תרגומים למילים או מונחים בודדים, ישנן תוכנות שיודעות לתרגם קטעי טקסט שלמים ברמה שניתן להבינם לרוב ואף תוכנות לתרגום סימולטני בזמן דיבור. תוכנת סקייפ שנרכשה לא מזמן על ידי מייקרוסופט מציעה כעת שירות תרגום סימולטני של דיבור בזמן שיחות וידאו ותוכנות כמוDragon Speech מציעות שירותי תרגום מדיבור על ידי שימוש בטכנולוגיות זיהוי קול מתקדמות.

ללמוד שפה או לתת לטכנולוגיה לעבוד בשבילך?

עם זאת, בימינו ובשנים הקרובות, הטכנולוגיה לא תוכל להחליף את הצורך בלימוד שפה מכמה סיבות עיקריות: ראשית, הטכנולוגיה איננה מתקדמת מספיק הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה על מנת לדמות את פעילות המוח האנושי הדרושה לשם עיבוד שפה. המהפכה הלשונית היא אחת המהפכות החשובות ביותר שעבר המין האנושי לאורך ההיסטוריה ופיתוח השפה הוא הבסיס לכל הישגי האנושות מאז. המוח האנושי נאלץ לגדול במימדיו לאורך ההתפתחות הזאת על מנת לעמוד במורכבות הנדרשת כדי לתקשר באופן היעיל שאליו אנו רגילים. הטכנולוגיה צועדת בכיוון הזה, אבל נכון להיום היא אינה יכולה לשמש כתחליף. שנית, שפה איננה רק הידע התחבירי ואוצר המילים. שפה היא תרבות, שפה היא שירה, שפה היא סלנג וניואנסים, שפה היא אינטרקציה פנים מול פנים, כתיבה יצירתית וכלי לביטוי עצמי. קשה להאמין שתוכנות יוכלו להחליף את השפה בהיבטים האלה, שלשמם למעשה אנשים רבים לומדים שפות מלכתחילה.

מה מחכה לנו בהמשך?

האם בעתיד נהיה תלויים בטכנולוגיה בתקשורת בין-אישית? האם תוכנות ומכשירים ישמשו אותנו באופן שוטף על מנת לדבר בשפות זרות? עד כמה אנחנו קרובים לעולם כזה היום? הטכנולוגיה מתקדמת בקצה מעריכי שמאוד קשה לאמוד ואלגוריתמים שלומדים שפות אוספים המון מידע רלוונטי מדי שעה ולומדים ללמוד בעצמם. גם יכולות החומרה עולות בקצב מהיר מאוד ומאפשרות למחשבים להגיע לביצועים מרשימים יותר ויותר. עם זאת, לדעת מומחים יש עוד זמן עד שנוכל לסמוך באופן מלא על תוכנות בכל הקשור לשפה. כיום אמינות התוכנות האלה היא נמוכה ולאורך כל הדרך דרושים אנשים. בעתיד הרחוק כנראה שבני האדם יסתמכו יותר ויותר על מכונות לשם גישור על פערי שפות, שקטנים עם הזמן בכל מקרה. עם זאת, גם במציאות כזאת יהיה לאנשים רצון וצורך להתבטא בעצמם ולא לחצוץ כל שיחה עם מכשיר תרגום.

לקריאה נוספת:

סיבות טובות ללמוד שפה חדשה

שיטת לינגולרן ללימוד שפה

רילוקיישן ולימוד שפה שנייה


 לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

now3 lang


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn