fbpx

האם אפשר ללמוד שפה זרה תוך כדי שינה?

 

העולם של היום זז בקצב מסחרר. עם כל כך הרבה דברים לעשות במהלך 24 שעות, כמו עבודה, ניקיונות, קניות, טיפול בילדים, פגישות עם חברים וצפייה בחדשות, לפעמים קשה למצוא זמן לתחביבים. אז אפילו אם החלטתם להתחיל ללמוד שפה אונליין, מתי יהיה לכם זמן להכניס את זה בין כל שאר המטלות?

לכן, כשאנחנו מסתכלים על 8 השעות ביום בהן אנחנו שוכבים במיטה ולא באמת עושים משהו (לפחות על פני השטח), מפתה לנסות לחשוב איך אפשר לנצל אותן לטובתנו. אנחנו לא ממליצים לכם לוותר על שינה, שכן היא פעילות חשובה למנוחה של הגוף והמוח. אבל מה אם שיפור כישורי שפה היה אפשרי תוך כדי שינה?

בכתבה הזו אנחנו נחקור את השאלה הזו לעומק. אך לפני שנצלול לתוך הנושא, רק רצינו להבהיר נקודה חשובה. אם אתם בכלל לא יודעים שפה, לימודים מתוך שינה לא יגרמו לכם לדבר בצורה שוטפת. מה שהלימודים האלה יכולים לעשות זה לתת לכם ידע בסיסי עליו אתם יכולים לבנות, או לחזק ידע אותו כבר למדתם במהלך היום. לכן חשוב לשלב את הלימודים האלה עם קורס שפה אונליין, כמו זה שאנחנו מציעים בלינגולרן!

 

now3 lang

איך המוח שלנו עובד בזמן השינה, ואיך זה קשור לטכניקות ללימוד שפה?

בזמן השינה, המוח שלנו בעצם לא עובד בשונה מאשר בזמן שאנחנו ערים, וזאת תודות להיפוקמפוס. החלק הזה של המוח נמצא באונה הרקתית (בדיוק מאחורי הרקות שלנו) והוא אחראי לשמירת מידע וזכרונות. לכן, ההיפוקמפוס גם חיוני בתהליך לימודי שפה זרה.

מדענים חקרו ומצאו שכשאנחנו שומעים מידע חדש ההיפוקמפוס עובד, בין אם אנחנו ערים או ישנים, מה שיכול להצביע על כך שלימוד שפה זרה אפשרי בזמן שינה. מחקרים יותר ספציפיים מצאו שאנשים ששמעו ביטויים שלא בשפת האם שלהם במהלך השינה, עדיין הראו פעילות בהיפוקמפוס. 

ממצא זה קובע שניתן ללמוד מידע חדש בזמן שינה, אך המחקרים קבעו שזה אפשרי רק לא במהלך שינת REM (שינת חלום). בזמן שאנחנו חולמים, המוח עסוק בדברים אחרים, ולא מסוגל לעבוד מידע חדש. אך בכל שאר שעות השינה, זה בהחלט אפשרי.

מלבד קליטת מידע חדש, המוח גם מפעיל מחדש זכרונות של היום שעבר במהלך השינה. זוהי הדרך של המוח “לעשות סדר” בזכרונות. על פי המידע הזה, מדענים קבעו שאם נקדיש כל יום זמן ללמידת שפה, המוח יעבור על החומרים וימשיך ללמוד אותם גם במהלך השינה. לכן שווה להשקיע זמן בתרגולים קצרים כל יום, כאלה שקל למוח לעקל. ברגע שתתחילו לחלום בשפה זרה, אז תהיו כבר בדרך להיות מומחים בשפה!

 

איך אנחנו יודעים ששיפור כישורי שפה באמת אפשרי בזמן שינה?

כבר מתחילת שנות ה-1900 נערכו מחקרים המנסים לבדוק את הנושא הזה. אך המחקר שממש עשה גלים בתחום הגיע משוויץ בשנים האחרונות. חוקרים דיברו עם מתנדבים דוברי גרמנים, וביקשו מהם ללמוד ביטויים חדשים בהולנדית, ב-10 בלילה. לאחר מכן, חצי מהמשתתפים הלכו לישון וחצי נשארו ערים. לאלה שישנו, גם הושמעו הקלטות של אותם הביטויים במהלך 4 השעות הראשונות של השינה (אלו הם השעות בהן אנחנו עוד לא חולמים).

המחקר מצא שהמתנדבים שהלכו לישון, וגם שמעו את הביטויים מתוך שינה, ידעו אותם טוב יותר מאשר אלה שלא הלכו לישון. וזה רק מחקר אחד מתוך עשרות שקיימים בתחום.

 

צפו בסירטון לדוגמא מתוך שיעור אנגלית בלינגולרן:

 

לימודי שפה זרה עם רעש ורוד

בטח כבר הצלחתם להבין שאם תשמיעו לעצמכם ביטויים בשפת היעד במהלך 4 השעות הראשונות של השינה (השעות שלפני שנת ה-REM), תוכלו לעזור לעצמכם בלימודי השפה. מחקרים עוד מצאו שאולי כדאי לשלב את הביטויים האלה עם “רעש ורוד.” שלא כמו רעש לבן, רעש ורוד מתיחחס לקולות הבאים מן הטבע, כמו גלים מתנפצים על החוף, ציפורים ביער, או רוח הנושבת דרך עצים.

המטרה של רעש ורוד בזמן שינה היא “להטביע” רעשים מהעולם החיצון, וליצור תחושת רוגע, מה שמעודד שינה עמוקה יותר. השינה העמוקה הזאת (שהיא לא שנת REM) יכולה לעזור לקלוט מידע חדש בצורה יעילה יותר מצד אחד, ולארגן זכרונות בקלות מצד שני. לכן, אם יש לכם את האפשרות, שווה לשלב את הרעש הורוד ביחד עם ביטויים בשפת היעד.

 

טכניקות ללימוד שפה זרה בזמן שינה

כפי שכבר ציינו, לימודי שפה זרה בזמן שינה לא מחליפים לימודי שפה באינטרנט או קורס שפה אונליין, אלא רק יכולים לתמוך בהם. אז אם אתם רוצים לנסות ללמוד שפה זרה יותר במהירות וביעילות, שווה לכם לנסות. הנה מה שחשוב לזכור על השיטה:

  • השמיעו לעצמכם מילים וביטויים בשפת היעד תוך כדי שינה.
  • התמקדו בשעות השינה ללא חלומות. אלו בדרך כלל ה-3 עד 4 שעות הראשונות של השינה.
  • הגדילו את הסיכויים ללמידה תוך כדי שינה בעזרת רעש ורוד.
  • נסו ללמוד כמה ביטויים ומילים חדשות כל יום, כדי לתת למוח שלכם זמן לעבד את המידע תוך כדי שינה.

זכרו ששיטה זו רק תומכת בלמידה מאורגנת עם קורס שפה אונליין, ולימודי שפה הם תהליך ארוך המצריך מחוייבות ותרגול גם בשעות היום!


לקריאה נוספת

4 דרכים ללמוד שפה זרה בזמן פעילות גופנית – לא צריך להקריב את הפעילות הגופנית כדי ללמוד שפה זרה ולהיפך! ככה תעשו את שניהם בו זמנית

איך ליצור שגרה ללמידת שפה זרה? – אם תשלבו את לימודי השפה הזרה בחיי היום יום שלכם, התרגול לא ירגיש כמו מטלה בלתי אפשרית. הנה כל הטיפים


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפות שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורת נוחה בין המורה לתלמיד.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn