fbpx

איך לדבר שפה זרה עם המקומיים כמו מקצוענים?

אם אתם בעיצומו של קורס שפה באינטרנט, או שהחלטתם להתחיל לימודי שפה במחשב באופן עצמאי ואתם לומדים כבר תקופה ארוכה, יכול להיות שאתם מרגישים בטוחים עם השפה. אולי אתם כבר יכולים לקרוא ספרים מבלי לעצור ולבדוק כל מילה שניה, להשלים תרגילים בדקדוק בלי בעיה, ואתם אפילו מרגישים מוכנים לתת הרצאה בנושאים מסויימים. אבל זה לא אומר שאתם מוכנים לנהל שיחה עם מי שדובר את השפה כשפת אם.

איך זה יכול להיות? הסיבה העיקרית לכך היא שניהול שיחה הוא תהליך הרבה יותר אקטיבי. הוא לא רק מצריך מכם את היכולת לדבר, אלא גם את היכולת להקשיב, ולענות על שאלות שלא התכוננתם אליהן מראש. ניהול שיחה עם דובר השפה מצריך הרבה יותר אילתור וחשיבה “על הרגליים,” וזה יכול להפחיד בפעמים הראשונות. למזלכם, אנחנו פה עם כל הטיפים!

now3 lang

לימודי שפה זרה – איך לדבר עם המקומיים בלי בעיה

1. תרגול הגייה של הברות

לעיתים קרובות השיחה נתקעת כאשר לא מצליחים להבין אותנו בגלל המבטא שלנו או צורת הביטוי שלנו, ואנחנו צריכים לחזור על אותה המילה כמה פעמים. או יותר גרוע, נוצרת חוסר הבנה בגלל שביטאנו משהו לא נכון. אם אתם רוצים להיות בטוחים שהמקומיים יבינו אתכם כמו שצריך, וגם לפתח ביטחון בדיבור, רצוי לתרגל הגייה נכונה.

כדי לעשות זאת, מומלץ להתרכז בהברות השונות ולא במילה בשלמותה. זה יעזור לכם להתמקד במקומות שהכי בעייתיים לכם, וילמד אתכם איך לבטא מגוון רחב של מילים. אפשר לעשות זאת על ידי האזנה לקטע בשפת היעד. הקשיבו למשפט, עצרו את ההקלטה וחזרו אחריה – הברה אחר הברה.

 

2. למדו ביטויים שאתם משתמשים בהם בחיי היום יום בעברית

טעות נפוצה של אנשים שמתחילים לימודי שפה באינטרנט היא ללמוד ביטויים רנדומליים מתוך חומרי הלמידה. אז נכון שחלק מהביטויים שם יהיו שימושיים, כמו “איך קוראים לך” ו”מאיפה אתה,” אבל מתי בפעם האחרונה שאלתם מישהו איפה הספרייה?

הדרך לפתח ביטחון בדיבור בשפה זרה היא ללמוד לדבר אותה כפי שאתם מדברים בעברית. אתם רוצים לשמור את צורת הביטוי הייחודית שלכם ולא רק לצטט מה שאחרים אמרו לכם. לשם כך, נסו לשים לב לדיבור שלכם במשך כמה ימים, ולרשום את המילים והביטויים שאתם אומרים באופן קבוע. אלה הביטויים ששווה לכם ללמוד בשפת היעד.

צפו בסירטון לדוגמא מתוך שיעור ערבית בלינגולרן:

 

3. תרגלו דיבור על נושאים שרלוונטיים עבורכם

העיצה הזו דומה לקודמת, אך פה אנחנו מדברים לא רק על ביטויים ספציפיים, אלא על נושאים שלמים. מה הדברים שאתם בדרך מדברים עליהם בעברית עם חברים או משפחה? על מה אתם מדברים כשאתם בעבודה או עושים קניות?

בדומה למקודם, קחו כמה ימים כדי לשים לב לנושאים בעברית עליהם אתם מדברים הכי הרבה וכתבו אותם. אלו הנושאים שהכי חשוב לכם לתרגל בשפת היעד שלכם. אז אפילו אם ספר הלימוד שלכם מלא בתרגול על פוליטיקה, אם אתם לא מדברים על זה בכלל בעברית, אין טעם להתמקד על זה בשפה זרה!

 

4. פתחו ביטחון בדיבור

זה קל להגיד, אבל ממש קשה להרגיש בטוחים כשמתחילים לדבר בשפה שהיא לא שפת האם שלנו. עם זאת, הביטחון ממש יעזור לכם לנהל שיחה שוטפת. הטיפ הכי גדול שלנו הוא לזכור שאם אתם מנהלים שיחה עם מישהו, הם שם כדי להקשיב ולתמוך בכם. הם לא שם כדי לשפוט אתכם, לכן זה בסדר אם אתם עושים טעויות.  רוב הסיכויים שהם יתקנו אתכם ויעזרו לכם ללמוד. אתם יכולים ללמוד עוד על איך ללפתח ביטחון בדיבור בשפה זרה פה.

 

לימודי שפה זרה – פיתוח כישורי האזנה

כפי שציינו מקודם, האזנה זה חלק חיוני בשיחה, ולא רק הדיבור. ולשם כך יש לנו עוד טיפים עבורכם שיפתחו את כישורי השיחה. כבר דיברנו בעבר על איך להבין את המקומיים בקלות, אז שווה לכם לקרוא את זה. והנה עוד כמה עיצות:

 

1. הקשיבו לביטויים, לא למילים

כאשר אתם מקשיבים לשפת היעד, ומבודדים כל מילה מתוך הנאמר,  רוב הסיכויים שתתקלו במילים שאתם לא מכירים. אך זה לאו דווקא אומר שצריך להתייאש מכל השיחה. הרבה פעמים אפשר להבין דברים מתוך הקשר. אז תנסו להקשיב לביטויים שלמים, ותוכלו להסיק את המשמעות הכוללת מתוך מה שנאמר לפני, אחרי, ומתוך הטון שבו הדברים נאמרו. 

 

2. הקשיבו לשיחות מהירות

בלימודי שפה באינטרנט חומרי הלימוד בדרך כלל מותאמים לרמה שלכם. לכן, הרבה פעמים אנשים ידברו עם הגייה מושלמת, ובאיטיות שכמעט ולא קיימת בחיים האמיתיים. זה מאוד הגיוני בתחילת הלימודים שלכם. אך אם כבר עברתם את רמת הביניים בלימודי שפה זרה, יעזור לכם להקשיב לשיחות אמיתיות בשפה, המתנהלות בקצב מהיר. בהתחלה זה יהיה קשה להקשיב לזה, ואפילו מפחיד, אבל עם הזמן זה יהיה פשוט יותר, ומאוד יעזור לכם כשתתחיל לדבר עם המקומיים (ולהאזין להם).

בלינגולרן אנחנו מציעים שיעורים פרטיים עם מורים דוברי שפת אם, במעל ל-20 שפות. כך שאם אתם רוצים לתרגל גם שיחה וגם האזנה, זוהי דרך מצויינת לעשות זאת. לחצו כאן כדי ליצור קשר ולהתחיל ללמוד היום.

now3 lang

לקריאה נוספת

8 דרכים להרוויח כסף בעזרת כישורי שפה זרה – נסקור את המקצועות השונים שתוכלו לעבוד בהם בעזרה כישורי שפה זרה, וניתן לכם טיפים על איך להתחיל

5 רעיונות יצירתיים ללמידת שפה זרה שחייבים לנסות – לימודי השפה מתחילים לשעמם אתכם? הנה רעיונות יצירתיים לתרגול שיחזירו את העניין


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפות שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורת נוחה בין המורה לתלמיד.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn