fbpx

פרק 21: קטיף ומסיק הזיתים

פרק 20: שלבי הנישואים בחברה הערביתפרק 22: חודש רמדאן


לימודי ערבית

בפרק הזה עסקנו בקטיף ומסיק הזיתים ובחשיבות התהליכים האלה בחברה הערבית. 

 

פתגם

אלקַמח וא(ל)זֵית עַמאר (א)לְבּית. = החיטה והשמן בונים את הבית. 

 

דיאלוג

  • בּתערף אנו אלקַמח וא(ל)זֵית עַמאר (א)לְבּית פי מֻג’תמע (א)לערבּי?
  • שו קַצדֶכּ יא נידא לַמא תִחכּי עמאר אלבּית? יעני אִללי מא ענדו זית זיתון בּיתו מִש עאמֵר?
  • טבען לא, בּס זמאן כּאן זית א(ל)זיתון מן צַ’רוּרִיַאת (א)לבּית וּלַחַד (א)ליום כַּאִנו בּדוּן זֵית בִּשַכּל עאם וּזית זיתון בּשכּל ח’אס, בּיתכּ מש בּית וּלאזם תִפהם אנו זמאן בּדון זית מא כּאן ממכּן נְחַצ’ר אַכֶּל. צַחיח (א)ליום פי כּתיר בַּדַאיִל מת’ל זית א(ל)ד’רה וּעֵ’ירו, בּס לזית א(ל)זיתון אַהַמִיֶה רַמְזִיֶה פי (א)למג’תמע (א)לערבּי. 
  • טיבּ, בּתקולי אנו זית א(ל)זיתון אשי כּתיר מֻהם בּ(א)למג’תמע (א)לערבּי, בּס כּיף יעני מהם ע’יר אנו הוֶ מַוְג’וּד בּכּל בּית? 
  • מַוְסִם א(ל)זיתון הו מן (א)למַוַאסם (א)למֻהִמה, עשאן פי האי (א)לפַתְרַה א(ל)נאס בִּג’תַמַעוּ פי מכּאן ואחד, כּרם א(ל)זיתון. 
  • ליש יעני בִּג’תמעו, עשאן יִקטפו א(ל)זיתון, ושוּ (א)לעַ’ריבּ?
  • עאדתנ כּרם א(ל)זיתון בּכּוּן מֻשְתַרַכּ לאִחְ’וֶה, וּהֵיכּ בּכוּן פֻרצַה ללאִח’וה וּאולאדהם ליג’תמעו, וּיקטפו א(ל)זיתון. 
  • יעני האשי מִתעַלַק בּ(א)לעילה, כּמאן מכּאן פיה תַראבּט בּין אפראד אלעילה?
  • מזבּוט, מש בּס היכּ, צחיח אנו א(ל)זיתון או קטף א(ל)זיתון הו פתרה עלא (א)לכּתיר תכּון שהר, בּס כּל האי אלפתרה (א)לחיאה בּכּרם א(ל)זיתון מֻשתַרַכֶּה.
  • שו קצדכּ “משתרכּה”?
  • יעני אלאכּל מע בַּעַצ’ תחת שַגַ’רת א(ל)זיתון, מא פי כַּראסי ולא טאולאת, נפס אלפרש יללי בּסתעמלו ל(ל)זיתון, בּסתעמלו ללאכּל, זע’אר וכּבּאר בּוכּלו מע בּעצ’.
  • חלו, פי אכּל ח’אס להאי אלפתרה? 
  • מש בּא(ל)צ’רורה, בּס בּשכּל עאם אכּל יללי בּעמלו בּזית זיתון, מת’ל מג’דרה, מנאקיש, מחַמַר.
  • יעני בּכּון אַג’וַאא מֻמַיִזֶה?
  • טבּען, כּמאן שאי עלא אלחטבּ, וכּמאן אלקהוה.
  • שו כּמאן ממכּן תחכּי ען האדא אלמוסם?
  • חִתא (א)לחדית’ פי (א)לבַּלד בּכּון בּס ען א(ל)זית וא(ל)זיתון.
  • כּיפ יעני?
  • בּתלאקי א(ל)נאס בּלתקו בּא(ל)שארע וּבּסאלו בעצ’ “בּדית תקטף א(ל)זיתון? כּמ עִרִק ענדכּ? כמ תנקה עמלת?”.  וזמאן אלאולאד כּאנו יטלעו בּכּיר מן (א)למדרסה עשאן יסאעדו בּאלזיתון ו(א)לעֻמאל כּאנו יִעַטלו אסבּוע או אסבּועֵין עשאן א(ל)זיתון. 
  • ואליום?
  • אליום מא פי תעטיל, עשאן כּתיר נאס מא ענדהם זיתון, וחִתא אללי ענדהם זיתון מש כּתיר, בּסבּבּ אלבִּנא, או בּאעו אלארצ’.
  • בּס לחד אליום א(ל)זיתון בּעד אללו מכּאנתו בּ(א)למג’תמע אלערבּי וּכּמאן למוסם א(ל)זיתון. 
  • טבּען, בּהאי אלפתרה חדית’ א(ל)נאס ען סִער זית א(ל)זיתון, ען (א)לקטף, מין אַטיַבּ וין אַרְח’צ. אהם שי האי פרצה ל(ל)תראבּט מע אלארצ’, א(ל)תאריח’, אלבּלד.

 

תרגום

  • אתה יודע שבחברה הערבית החיטה והשמן הם מיסודות הבית?
  • מה כוונתך נידא כשאת אומרת “יסודות הבית”? מי שאין לו שמן זית, הבית שלו לא “בנוי”? 
  • כמובן שלא, אבל פעם שמן הזית היה מוצר הכרחי בבית ועד היום כאילו שבלי שמן באופן כללי ושמן זית בפרט, ביתך אינו בית ואתה צריך להבין שפעם, בלי שמן לא היית יכול להכין אוכל. נכון שהיום יש הרבה תחליפים, כמו שמן תירס וכו’, אבל לשמן זית חשיבות סמלית בחברה הערבית. 
  • אוקי, את אומרת ששמן זית הוא דבר חשוב בחברה הערבית, אבל איך זה חשוב מלבד זה שהוא נמצא בכל בית? 
  • קטיף הזיתים הוא מהתקופות החשובות, בגלל שבתקופה הזאת האנשים מתכנסים במקום אחד, כרם הזיתים. 
  • למה מתכנסים, כדי לקטוף את הזיתים? ומה יוצא דופן בזה?
  • בדרך כלל כרם הזיתים משותף לאחים וככה יש הזדמנות לאחים וילדיהם להיפגש ולקטוף זיתים.
  • כלומר הדבר הזה קשור למשפחה, עוד מקום שיש בו קשרים בין חברי המשפחה?
  • בדיוק, ולא רק זה. נכון שקטיף הזיתים נמשך חודש לכל היותר, אבל בכל התקופה הזאת החיים בכרם הזיתים משותפים. 
  • למה את מתכוונת “משותפים”? 
  • כלומר אוכלים ביחד, תחת עץ הזיתים, אין כיסאות או שולחנות, אותו שטיח שמשתמשים לקטיף משמש לאכילה, צעירים ומבוגרים ביחד. 
  • יפה. יש אוכל מיוחד לתקופה הזאת? 
  • לא במיוחד, אבל באופן כללי אוכל שעושים עם שמן זית, כמו מג’דרה, מנאקיש (פיתה עם זעתר), מחמר (פיתה עם בצר ובשר). 
  • כלומר יש אווירה מיוחדת?
  • כמובן. יש גם תה על ענפי עץ וגם קפה…
  • מה עוד את יכולה לספר על התקופה הזאת?
  • אפילו הדיבור בכפר סובב סביב השמן והזיתים. 
  • איך?
  • אתה רואה אנשים נפגשים ברחוב ושואלים אחד את השני “התחלת לקטוף זיתים? כמה שורשים (עצים) יש לך? כמה מכלים מילאת?” ופעם הילדים היו יוצאים מוקדם מבית הספר כדי לעזור והפועלים היו לוקחים חופש שבוע או שבועיים בשביל הזיתים. 
  • והיום?
  • היום אין חופש, כי הרבה אנשים אין להם עצי זית, וגם מי שיש לו, אין לו הרבה, בגלל הבניה או שמכרו את האדמה. 
  • אבל עד היום לזיתים יש מעמד מיוחד בחברה הערבית וגם לתקופת המסיק. 
  • כמובן. בתקופה הזאת הדיבור של האנשים הוא על מחיר שמן הזית, על הקטיף, איזה טוב יותר, איפה הכי זול. הכי חשוב שזאת הזדמנות לקשר עם האדמה, ההיסטוריה, הארץ. 


לחצו כאן לחזרה לעמוד הפודקאסט הראשי.

להאזנה לפרקים האחרונים

פרק 44: אלְתַחְ’ת בִּדו אלְמַריצ’. המיטה רוצה את החולה. التخت بده المريض

פרק 43: חַלְקַה בּונוס. פרק בונוס: מֻקאוַמֶה לַשוּ? התנגדות למה

פרק 42: פַכַּרִת אִנו אלְבּוליס יחִבְּסוכּ. חשבתי שהמטרה תעצור אותך

פרק 41: אלְחַלקה אִלְלי מַא כֻּנא בִּדנא נְסַויהא. הפרק שלא רצינו לעשות


לימודי ערבית


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn