fbpx

שיטות ללימוד שפות

קיימות כיום שיטות ומתודולוגיות רבות ללימוד שפות זרות וכן מקורות רבים שבהם ניתן להיעזר. בימינו, כל אדם יכול לבחור בקלות כיצד ללמוד את השפה החדשה.

היכן לעשות זאת, באיזו שיטה ובאיזו רמת אינטנסיביות?

רבים אף בוחרים לטוס למדינה שבה השפה הנלמדת מדוברת באופן נרחב כדי ללמוד את השפה באופן טבעי. האינטרנט פתח ללומדי שפות אינסוף דרכים וכלים ללימוד מקוון של כמעט כל שפה בעולם והאתגר האמיתי שעומד בפני אדם המעוניין ללמוד שפה נוספת, מעבר ללימודים עצמם, הוא בחירת הדרך. ראשית, חשוב לדעת מהן האפשרויות העומדות בפניכם ולאחר מכן יש לבחור את הדרך המתאימה ביותר למטרות, לאישיות ולסגנון החיים האינדיווידואליים שלכם.

now3 lang

שיטות נפוצות ללימוד שפות

לימוד דרך האינטרנט

ישנם משאבים מקוונים רבים העומדים לרשותם של אנשים המעוניינים ללמוד שפה נוספת. באינטרנט ניתן למצוא את כל המשאבים האלה, בכל השפות, מרוכזים במקום אחד ובהישג יד מכל מקום. יתרונות הלימוד מרחוק הם ברורים. אין צורך לצאת מהבית, העלויות מופחתות, מקורות רבים זמינים ללא עלות כלל וניתן לבחור את זמן הלימוד ולהתאים אותו בקלות לשגרת החיים. עם זאת, ללימוד דרך האינטרנט יש גם חסרונות לא מעטים. ראשית, קשה לעמוד על טיבם של המקורות, המתודולוגיות והמורים ויש צורך לבדוק היטב את המשאבים הזמינים ואת יעילותם. בנוסף, בלימוד שפה דרך האינטרנט חסר לעתים קרובות פן האינטראקציה האנושית. לימוד שפה ותרגולה עם אנשים אחרים באופן אישי מאפשרים ללמוד גם ניואנסים שלעתים אובדים בלימוד מרחוק ולהקנות את הבטחון העצמי הדרוש על מנת לדבר בשפה החדשה בעולם האמיתי.

לימוד עצמאי מקריאה

ישנם ספרי לימוד רבים לשפות שניתן לרכוש בכל חנות פיזית או מקוונת. אנשים רבים בוחרים ללמוד בזמנם הפנוי מספרי לימוד ולקרוא ספרים הכתובים בשפה הנלמדת לצורך תרגול. ספרים הם דרך נהדרת ללמוד את חוקי הדקדוק ולתרגל מיומנויות קריאה, אך חסרון השיטה הוא אי-היכולת לתרגל שמיעה ודיבור, שהם המיומנויות החשובות ביותר לרוב האנשים הניגשים ללמוד שפה חדשה. היכולת לדבר עם אדם אחר בשפה הנלמדת היא מיומנות שכמעט בלתי אפשרי לפתח באמצעות ספרי לימוד.

אפליקציות

ישנן אפליקציות רבות ללימוד שפות הזמינות למכשירים ניידים מכל הסוגים והן מאפשרות ללומדי שפות ליהנות ממתודולוגיות מורכבות שארוזות בחבילה נאה שניתן לגשת אליה בכל עת ומכל מקום. אפליקציות רבות מציעות תוכנות ומודלים מבוססי מחקר ללימוד שפה אשר מועברות באמצעים מהנים ומאתגרים ולעתים קרובות כוללות אלמנטים של משחק ואתגרים (גמיפיקציה). לימוד באמצעות אפליקציות יכול להיות מהנה מאוד ולכלול פעמים רבות היבט חברתי, כמו תחרויות, עידוד תלמידים אחרים, וטבלאות הישגים. חסרונות לימוד השפה דרך אפליקציות הוא גם היתרון – הקלילות וחוסר המחוייבות. רבים זקוקים לתוכנית לימודים יותר מחייבת ולמתרגלים שיעזרו להם להתמיד.

מורים פרטיים

כיום ניתן למצוא מורים פרטיים לרוב השפות העיקריות. מורים פרטיים רבים אף מעבירים שיעורים באופן מקוון, באמצעות הסקייפ למשל. מי שמעוניין ללמוד שפה חדשה יכול למצוא מורה שאיתו יש לו כימיה ולקיים מפגשים בבית התלמיד או המורה או אפילו בשיחת וידאו. היתרון הגדול של המורים הפרטיים הוא היכולת שלהם להתאים את תוכנית הלימודים והגישה לכל תלמיד ספציפי ובכך למצות את הפוטנציאל שלו באופן מיטבי. החסרונות העיקריים הם הקושי לתאם מפגשים, שכן גם התלמיד וגם המורה צריכים להיות זמינים, וכמובן, העלות הגבוהה מאוד.

נסיעה למדינה זרה

זאת השיטה הקיצונית וההרפתקנית ביותר ללמוד שפה, אך גם כזו שיעילותה מוכחת. רבים מעדיפים ללמוד שפות במתודולוגיה הטבעית, על ידי צלילה ישירה למים העמוקים. הלימוד נעשה על ידי ניסוי ותהייה ותקשורת מתמדת בכל הדרכים בשפה המקומית – מקריאת התפריט ונסיונות להזמין מנה במסעדה ועד לניהול שיחה עם אדם מקומי על פוליטיקה ופילוסופיה. היתרון המרכזי של שיטה זאת, מעבר לחווייה, הוא המהירות שבה נלמדת השפה. אנשים המוקפים מכל עבר בשפה הנלמדת קולטים את השפה במגוון מישורים בו זמנית ונמצאים בתהליך לימוד אינטנסיבי לאורך רוב שעות היום. החסרוןהוא שהתלמיד צריך להיות זמין ומוכן נפשית לרילוקיישן מאתגר מאוד לתקופת זמן בלתי מבוטלת.

שיטות אחרות

כל תלמיד יכול למצוא שיטות נוספות שיתאימו לו. ככל שהשיטה תהיה מהנה ומותאמת יותר באופן אישי, כך תוכלו להפנים את הנלמד יותר טוב ולהתמיד יותר בלימודים. ייתכן שתגלו שניתן ללמוד הרבה מצפייה בסרטים וסדרות בשפה הנלמדת אם על המסך מופיעות כתוביות בשפה שבה אתם שולטים, או שאולי תופתעו למצוא אנשים מחו”ל שישמחו לדבר אתכם דרך האינטרנט בשפה שלהם מסיבות שונות, כולל תרגול הדדי עם מישהו שמעוניין לעבוד על השפה שבה אתם שולטים.

לסיכום, מומלץ להתנסות בשיטות ובמתודולוגיות שונות על מנת להבין מהי תוכנית הלימודים האופטימלית עבורכם. לכל תלמיד ולכל שפה יש את נקודות החוזקה והקשיים שלהם ולכל אדם יש כמות שונה של זמן, מוטיבציה או משאבים. כדאי להתייעץ עם נציגים של מוסדות לימודיים שונים, עם תלמידים אחרים ולחקור את נושא לימוד השפה באינטרנט כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. בהצלחה!

לקריאה נוספת:

האם לימוד שפות אונליין מתאים לי?

האם צריך מורה כדי ללמוד שפה חדשה?

ידיעת שפות בעולם הגלובלי

 


 

לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

now3 lang


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn