fbpx

האם דרוש מורה לצורך לימוד שפות באינטרנט?

מאת אישמעאל בן-ישראל, צוות לינגולרן

אנשים שפונים אליי ומתעניינים בלימוד שפות באינטרנט, שואלים לא פעם את השאלה הבאה: למה לי ללמוד שפה עם מורה, כשאני יכול ללמוד לבד עם ספרים או עם חומרים אחרים, במחיר הרבה יותר זול מהעלות של קורס עם מורה?

ובכן, כדי לענות על השאלה הזאת, צריך להבין למה בדיוק אנחנו מתכוונים כשאנו אומרים “שפה”. שפה כוללת הרבה מרכיבים תיאורטיים, כמו כללי דקדוק ותחביר שאכן אפשר ללמוד באופן תיאורטי, כמו שלומדים היסטוריה או ספרות. כללי דקדוק לא שונים מהותית מנוסחאות מתמטיות (במיוחד אם מתעלמים מהמקרים הרבים בהם יש חריגות מכללי הדקדוק והתחביר) והניסיון ללמוד אותם ולהבין את הניואנסים הקטנים בתוכם עשוי להיות חוויה רוחנית מרתקת ומהנה לכשעצמה.

לימוד שפות באינטרנט

אבל, בדרך כלל אנשים עוברים לימוד שפות באינטרנט בשביל ההרפתקה המנטלית התיאורטית, אלא לצרכים פרקטיים מובהקים – תקשורת, ביטוי עצמי, התמצאות במרחב הציבורי וכו’. הממד הפרקטי-שימושי של לימוד שפות באינטרנט, הוא המחייב את התלמיד להיעזר במורה, בחלק משמעותי מתוך התהליך ללימוד שפות באינטרנט. הסיבה לכך היא שהמורה הוא זה שהופך את הידע התיאורטי לכלי תקשורתי בעל תועלת עבור התלמיד.
דוגמא אחת תבהיר את העניין הנ”ל. תלמיד שלומד אתנו ספרדית קיבל לאחרונה מהמורה שלו כשיעורי בית, רשימת פעלים לשינון. המורה גם בקשה מהתלמיד לנתח את הפעלים ולחלקם לקטגוריות לפי צורת הבסיס של הפועל, הגוף (אני, אתה, אנחנו…) והזמן. מדובר בקורס מתחילים, אבל לתלמיד יש קליטה טובה לשפות והוא כבר הספיק לרכוש אוצר מילים גדול יחסית למספר המועט של שיעורים שהשתתף בהם עד כה; לכן, המורה בקשה מהתלמיד עוד בקשה קטנה אחת – לכתוב 10 משפטים עם הפעלים ששינן. המורה הדגישה שזה בסדר ואף סביר שהוא יכתוב עם טעויות, אבל זה בסדר והעיקר לנסות.
התלמיד הגיע לשיעור והמורה שאלה אותו האם הוא עשה את שיעורי הבית. התלמיד ענה, שאכן הוא עשה את רוב השיעורים, אבל את משימת כתיבת המשפטים הוא לא הצליח לעשות ולמעשה מתוך 10 משפטים שנדרש לכתוב הצליח לכתוב רק שניים.

כשהמורה שאלה אותו מה הסיבה לכך, התלמיד ענה שזה היה קשה מדיי. המורה המנוסה ניסתה לדובב קצת את התלמיד על מנת להבין מה בדיוק הפריע לו ואז התלמיד אמר את הדבר הבא: “כשעבדתי על ניתוח הפעלים ושינון שלהם, הרגשתי מאד בטוח בעצמי. זכרתי את הכללים שלמדנו בשיעור ואף חזרתי עליהם שוב ואז ניגשתי למשימה כמו שהייתי ניגש לפתרון תרגיל במתמטיקה. כשהגעתי למשימת ניסוח המשפטים, ידעתי איזה משפט אני רוצה לכתוב ואפילו ידעתי את המילים בספרדית שאני צריך בשביל המשפט, אבל משום מה לא הצלחתי לחבר את המילים לכלל משפט ופשוט ראיתי שאני הולך ומסתבך ושום דבר ממה שאני כותב לא נראה טוב או נשמע טוב”.
ובכן הדוגמא שלעיל ממחישה היטב את הפער העצום שבין לימוד תיאורטי של שפות לבין שימוש מעשי בכלים ששפה נותנת לנו על מנת לתקשר. לכאורה, עמדו לרשותו של התלמיד כל הכלים הנחוצים לבניית המשפטים, אבל היה דבר אחד חסר והוא ממד הבקרה והמשוב. ואכן, כשהתלמיד ניגש שוב למשימת כתיבת המשפטים כשהמורה שלו ביחד אתו בכיתה, הוא הצליח לכתוב את כל המשפטים מהר מאד, עם עזרה מינימלית של המורה. אבל העזרה המינימלית הזאת, היא שעשתה את ההבדל בין “גישוש באפלה”, קרי מצב של למידה לא אפקטיבית עקב העדר הכוונה ומשוב, ללמידה יעילה, מונחית מטרה ומלווה במשוב ועידוד.
אדם יכול ללמוד כל החיים כללי דקדוק ולשנן אוצר מילים, ובמובן מסוים אפשר יהיה להגיד עליו שהוא מכיר היטב את השפה; אבל אין בין זה לבין יכולת להשתמש בשפה לצרכים אנושיים מעשיים ולא כלום.

בשלבים מתקדמים של הלמידה, תלמיד יכול להסתפק באינפוטים חיצוניים אודות רמת הדיוק שלו, מהסביבה שלו (אנשים דוברי שפת היעד שנמצאים בסביבתו ומגיבים למה שהוא אומר), אך בשלבים המוקדמים יותר, התלמיד זקוק למורה שיספק אינפוטים חיוניים אלה.

מתי לא יהיה צורך במורה ללימוד שפות באינטרנט? כשמכונה תוכל להגיד לנו אם טעינו או לא. בגלל העושר, הגיוון והדינמיות האינהרנטית הקיימות בכל שפה, זה כנראה לעולם לא יקרה ולכן למי שבאמת רוצה לרכוש שפה לצרכים שימושיים, אין כנראה בררה, אלא להיעזר במורה.

לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.

לימוד שפות באינטרנט


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn