fbpx

השפעת הטורקית על הרומנית

ההיסטוריה המשותפת של הרומנים והטורקים החלה את דרכה בסביבות סוף המאה ה-14. רומניה הייתה כבר אז אוסף של נסיכויות: וואלכיה, מולדביה וטרנסילבניה. בתקופה זו עמדו טרנסילבניה, בהנהגתו של מירצ’אה הזקן (1386-1418) וואלכיה בהנהגתו של ולאד דרקולה (1456-1462). שני שליטים נוצרים אלה יכלו לרשום לזכותם קרבות רבים אל מול הטורקים המוסלמים שאיימו לספח את רומניה לממלכה העותומאנית. תחת הנהגתו של שליט מולדביה, סטפן הגדול (1457-1504) הפכה גם מולדביה, שעד אז ניסתה להדוף את השפעת הפולנים וההונגרים, לאחת מהנסיכויות הנלחמות להדוף את הטורקים.יחד עם זאת, כנהוג לומר, הרומנים ניצחו בקרב, אך הפסידו במלחמה ועד מהרה התהפכו היוצרות והטורקים פלשו לרומניה.
בסביבות 1450 לערך הגיעה נסיכות וואלכיה להסדר המאפשר אוטונומיה אל מול האימפריה העותומאנית ונסיכים וואלכים הכירו בשלטון העל העותומאני בכך שנשבעו להיות ואסלים (ואסל הינו בעל נחלאות המקיים קשרי אמון ותועלת עם השליט העליון) של הסולטאן הטורקי. לאחר נפילתו של ולאד המשפד בשנת 1462 התחזק מעמדה של וואלכיה כנסיכות הנאמנה לעותומאנים. גם נסיכות מולדובה הצטרפה להכרה בשלטון העותומאני והתחייבה לשלם תשלום גבוה מאד על מנת למנוע פלישה טורקית לממלכה.

More Information Banner Edited 7

כיום, להוציא דוברוג’ה (Dobrudsha) – חבל ארץ בין הים השחור לדנובה וחבל הארץ “באנאת”, כמעט ולא קיימים שרידים לנוכחות איסלמית וזאת בשל הסכמי הואסלים בין הנסיכויות הרומניות לשלטון העותומאני. על-פי הסכמים אלו נאסר על נתינים עותומאנים להתיישב בתחומי הנסיכויות, להתחתן בהן, לרכוש קרקעות או לבנות מסגדים. לעותומאנים אסור היה, לפחות מבחינה תיאורטית, אף היה להחזיק צבא בשטחה של רומניה. ובכל זאת במשך מאות בשנים קהילות מוסלמיות קטנות בערי הדנובה (לדוגמה, Braila ששמה בטורקית: Ibrail) שבשטחה של ואלכיה. ערים אלה היו עד לשנת 1829 מובלעות טורקיות ויכלו לכונן בהן את האיסלם. יתרה על כן, שני שליטים של ואלכיה אפילו התאסלמו: “ראדו היפה” בשנת 1470 ו- “מיכנאה של הטורקים” בשנת 1585 לערך. גם הנסיך המולדאבי איליאס השני קיבל על עצמו בשנת 1546 את האיסלם.
לאחר התקוממויות רבות והתערבות אוסטרית ורוסית בנסיכויות הדנובה, ואלכיה ומולדובה, החליט הסולטאן החל משנת 1711, לאחר ניצחונו על הצאר הרוסי פטר, להחליף את השליטים הואלכים בפנרים יוונים (יוונים מהמעמד העליון של פנר – רובע מרכזי וחשוב באיסטנבול). לאחר ההתקוממות היוונית והתבוסה מול רוסיה בשנת 1829 נאלץ הסולטאן לאפשר לואלכים והמולדאבים יותר אוטונומיה ובחירת שלטון עצמי. “אביב העמים” של 1848 הביא לעותומאנים הזדמנות לכיבוש ואלכיה. תחת החסות העותומאנית המירו את דתם לאיסלם אלפי רומנים, הונגרים ופולנים.

לאחר הכיבוש הרומני של דוברוג’ה בשנת 1878 קיבלו גם המוסלמים שבאזור את אותן זכויות חוקתיות. ובכך הסתיים פרק מאד ארוך של שלטון מוסלמי ברומניה. יחד עם זאת מאות שנות השלטון הטורקי עשו את שלהן והשאירו חותם לשוני שלא ימחה. קיימות מילים שאולות רבות ברומניות שמקורן מטורקית, כאשר לרב השינוי שחל באופן הגייתן של אותן מילים שאולות זעיר ביותר. המילים השאולות מגיעות מכל תחום אפשרי כמעט הנוגע לחיי השגרה.
הבה נבחן מספר דוגמאות למילים כאלו. ניתן לשים לב במילים המופיעות למטה כי ישנם שינויים קלים בלבד בין המילים שמקורן בטורקית ושבהן משתמשים גם ברומנית. כך, למשל, הבדלים קלים ייתכנו בשינוי תנועה: o-u

עברית

תרגום ברומנית

מילה מקורית בטורקית

גרביים

ciorap

çorap

מרק

Ciorba

çorba

רועה

cioban

çoban

ארון

dulap

dolap

נעלי בית

papuc

pabuç

קציצות

chiftea

köfte

שקית/קופסה

cutie

kutu

גפרור

chibrit

kibrit

תשר

bacsis

bahsis

שחצן

Fudul

fodul

תיק יד

geanta

canta

דלעת

dovleak

devlek

מלוכלך

murdar

murder

צלחת

farfurie

farfuri

אורח

musafir

misafir

גירית

bursuk

borsuk

למאמרים נוספים למתעניינים בלימודי שפות בלינגולרן, אנא בקרו בעמוד המיוחד באתר שלנו בנושא מאמרים כלליים בנושא לימוד שפות ועיינו במגוון המאמרים.


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

More Information Banner Edited 7


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn