fbpx

אלפבית יווני – מה היא מערכת הכתב בשפה היוונית?

הכתב היווני מוצאו מהכתב הפיניקי. יחד עם זאת, לא ידועים כיום לא הנסיבות ולא הזמן שבו זה קרה. ייתכן כי אימוץ הכתב הפיניקי התרחש בסביבות המאה ה-9 לפני הספירה אולם גם כאן התעורר ויכוח בין החוקרים ויש כאלה המניחים כי הדבר התרחש עוד קודם לכן. כיום נהוג להניח כי מערכת הכתב היוונית התפתחה באזור כרתים ורודוס. הרישומים הראשונים ביוונית נמצאו על כד הדיפלון באתונה (נקרא על שם “שער דיפלון” השער המרכזי של אתונה העתיקה) שנמצא במקום קבורה בסמוך לשער וכן על גביע נסטור (גביע מחמר שמתוארך למאה ה-8 לפני הספירה ושנמצא באזור באי איסקיה).

now3 greek

 הכתב הפיניקי, כמו מערכות כתב שמיות אחרות כמו עברית וערבית, היה כתב עתיק שנשען בעיקר על עיצורים (ללא אותיות התנועה א, ה, ו, י המשמשות בעברית גם כעיצורים). אולם, היה לתנועות תפקיד גדול הרבה יותר מאשר בשפות השמיות מה שגרם לכך שמילים רבות ביוונית נכתבו בתוספת התנועות. על מנת להשיג מטרה זו הפכו אותיות פיניקיות שתארו צלילים שלא קיימים ביוונית לתנועות. לא ידוע אם יצירת התנועות הללו הייתה חידוש מתוכנן או פשוט פירוש לא נכון של מערכת הכתב הפיניקית.

מהאות “אלף“, ששימושה בפיניקית היה בגדר עיצור, נוצרה “אלפא”. מהאות “הא“, ששימשה עבור הצליל “ה”, נוצרה “אפסילון”. מהאות “יוד” ששימושה היה עבור הצליל “י”, נוצרה “יותא”. מהאות “עין” ששימה עבור הצליל הגרוני “ע”, נוצרה “אומיקרון”. מהאות “ו” ששימשה עבור הצליל “ו”, נוצרה גרסה עיצורית בשם “דיגמה” (עבור “ו” כמו v באנגלית) וגרסה תנועתית בשם “איפסילון” (עבור הצליל “או” כמו u ומאוחר יותר y באנגלית).

כך הפך האלפבית היווני להיות הכתב הראשון אשר הציג עיצורים כמו גם תנועות עם אותיות ייחודיות עבור כל אחד מהם. באופן מעניין גם האלפבית הרוסי שאב מתוך הגרמנית ואותיות מסוימות בכתב הקירילי המשמש ברבות ממדינות ברית המועצות לשעבר, מכיל אותיות שהן למעשה מיוונית.

 האלפבית היווני

אות גדולה

אות קטנה

שם האות ביוונית

שם האות בעברית

הגייה

A

α

άλφα

אלפא

א (פתח)

B

β

βήτα

בתא

כמו הצליל “ו” (מקביל ל-( v

Γ

γ

γάμα

גמא

ר בדרך כלל אלא אם כן האות שלאחריה בעלת צליל של אי או א(סגול) ואז מבטאים אותה כ-“י”

Δ

δ

δέλτα

דלתא

דומה לצליל של ד במילה האנגלית that

Ε

ε

έψιλον

אפסילון

כמו א (סגול) רק עם פה פתוח

Ζ

ζ

ζήτα

זתא

ז

Η

η

ήτα

אתא

אי (חיריק)

Θ

θ

θήτα

טתא

כמו th באנגלית במילה three

Ι

ι

γιώτα

יותא

כמו אי אבל תנועה ארוכה

Κ

κ

κάπα

כאפא

כ דגושה

Λ

λ

λάμδα

למדא

ל

Μ

μ

μι

מי

 מ

Ν

ν

νι

ני

נ

Ξ

ξ

ξι

קסי

קס

Ο

ο

όμικρον

אומיקרון

או

Π

π

πι

פי

פ דגושה

Ρ

ρ

ρο

רו

ר

Σ

σ,ς

σίγμα

סיגמא

ס

Τ

τ

ταυ

תאו

ת

Υ

υ

ύψιλον

איפסילון (שימו לב זו אות ששונה מ”אפסילון”)

כמו y באנגלית

Φ

φ

φι

פי (פ’ רפה)

פ’ רפה

Χ

χ

χι

חי

ח

Ψ

ψ

ψι

פסי

פס

Ω

ω

ωμέγα

אומגה

או (חולם)


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

now3 greek


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn