fbpx

לימודי גרמנית לישראלים העוברים לגרמניה

תופעת ההגירה לארצות ניכר אינה חדשה. לאורך כל העת המודרנית אנו עדים למקרים רבים בהם אנשים אם מחוסר ברירה או מרצון לשפר את חייהם, ארזו חפציהם ושמו פעמיהם מעבר לים בחיפוש אחר עתיד טוב יותר עבורם ועבור משפחתם.

 עבור ישראלים רבים היעד הנחשק בו ניתן להצליח בגדול היה תמיד ניו-יורק, או, למהדרין, ארה”ב באופן כללי. משחר הקמתה של מדינת ישראל לטשו עיניים ישראלים רבים אל מעבר לים אל דוד סם העשיר, השבע והמצליח. לקבל גרין קארד בארה”ב עמד בעיניהם של הישראלים דאז כהגשמת החלום האולטימטיבי על התעשרות מהירה וחיי נוחות. לא לחינם שר ניל דיימונד: “got a dream to take them there, they’re coming to America” . חלום זה לא היה רק נחלתם של הישראלים כי אם של מהגרים רבים ממגוון מדינות מאז גילוי היבשת.

על אף שמעבר לארה”ב עדיין מככב בראש הרשימה של ישראלים רבים השואפים לשפר את חייהם, הרי שבעשור האחרון אנו עדים לגל בלתי פוסק של ישראלים שאינם רואים בארה”ב את מושא הערצתם. למעשה, חלקם אף רואים בה את התגשמות כל מה שרע: קפיטליזם דורסני, בוז לחלש ולנדכא, גזענות וריקנות. מדינות אירופה, ובעיקר מערב וצפון אירופה, נתפסות בעייני רבים כמדינות בעלות אופי והיסטוריה עשירה, בעלות אידיאלים סוציאליסטיים אך בה בעת דוגלות בשוק חופשי ומשגשגות.

אחת ממדינות אלו היא כמובן גרמניה – מדינה הקורצת לאחרונה לישראלים רבים. אומנם בשנה האחרונה עלה שמה לכותרות בישראל בעיקר בגלל עלויות המחייה הנמוכות בעיר הבירה, ברלין, אך זו לא הסיבה היחידה שבגללה מביעים רבים מצעירי ישראל, רווקים ובעלי משפחות כאחד, את רצונם להשתקע בה. בין הסיבות הנראות לעין ניתן למנות:

  • תרבות והיסטוריה עשירה- גרמניה תפסה מקום מכובד על במת ההיסטוריה מאז שעלה בידי שבטים גרמניים להפיל את הרפובליקה הרומית. השבטים הרבים התיישבו בשטח שבין מדינות סקנדינביה, גרמניה, שוויץ, אוסטריה, בלגיה, הולנד לוקסמבורג, מערב צרפת ומאוחר יותר גם בריטניה. אבי האימפריה הרומית הקדושה ומייסדה היה קרל הגדול, מצביא דגול ובן שבט הפרנקים, שמשמו נגזר שמה של צרפת בשפות אירופה (France, Frankreich).

  • הקשר היהודי-ישראלי – לאחר הגלייתם של יהודי ארץ ישראל ההיסטורית, הובאו רבים מהם להתיישב במרכז אירופה בשטח שכולל בין היתר את גרמניה המודרנית.  לפיכך, ההיסטוריה של העם היהודי קשורה בעבותות עם ההיסטוריה של האומה הגרמנית. יחסים אלו ידעו את תור הזהב שלהם עם התהוותה של תנועת ההשכלה היהודית בראשות משה מנדלסון שדל בהתערות יהודי אשכנז בעם הגרמני. יהודים רבים עשו חיל בגרמניה וביניהם ניתן למנות משוררים (היינריך היינה), מדענים (אוטו שטיין – כימאי וזוכה פרס נובל), פילוסופים (תיאודור אדורנו) ועוד. לרע המזל ידעו היחסים גם מורדות ששיאן בהשמדת יהודי גרמניה. עבור ישראל רבים העיסוק ביחסים היהודיים-גרמנים לאורך ההיסטוריה מהווה מקור לסקרנות ורצון לחקור ולהתעמק בעבר. חשוב לציין שלהרבה מהישראלים הבוחרים לעבור לגרמניה יש שורשים משפחתיים (סבתא או סבא ממוצא גרמני).
  • מדיניות הרווחה – על אף שגרמניה אינה נדיבה כמו שוודיה או נורווגיה, הרי שהיא נדיבה בהרבה ממדינת ישראל. ההטבות המפליגות להן זוכים תושבי גרמניה: חופשת לידה של שנה בתשלום, קצבת ילדים פי חמישה מאשר בישראל, לימודים גבוהים חינם לסטודנטים, דמי אבטלה גבוהים יחסית, שכר דירה מסובסד ומוסדר בחוק.
  • כלכלה בין המפותחות בעולם – דבר זה מתבטא בהיצע עבודות רב-גוני, במערך תחבורה ציבורית שניתן להתקנא בו וכולל רכבות מסוגים שונים ואוטובוסים העוצרים ונוסעים מהתחנות בדייקנות מעוררת השתאות, חנויות ועסקים רבים הפתוחים לקהל במחירים זולים משמעותית מישראל וכן שירותי בריאות מתקדמים.
  • גרמניה מאפשרת גישה נוחה למדינות אחרות – הודות למיקומה של גרמניה הגובלת ב-9 מדינות, ניתן לבקר ולחוות מגוון רב של יעדים בתחבורה יבשתית ואווירית במחירים זולים ביותר.

ברם, על מנת להסתדר בגרמניה וליהנות מכל הטוב הזה, ייטב לחושבים על מעבר בגרמניהללמוד את שפת המקום ועדיף עוד לפני המעבר. הסיבות לכך הן:

  1. גרמנית אינה שפה פשוטה ולכן נדרשת למידה מקדימה רבה ובין היתר רכישת אוצר מילים מספק והבנת הדקדוק. יש להיערך לכך בהתאם על-ידי למידה של חצי שנה מראש לפחות וקריאה רבה.
  2. קיימת הנחה בקרב רבים שבכל העולם דוברים אנגלית. לדאבוננו, הנחה זו משוללת כל יסוד כיוון שרב תושבי אירופה, גם אם הם מבינים אנגלית ברמה זו או אחרת, אינם יודעים מספיק או מתביישים לדבר באנגלית. כתוצאה מכך עלולים להיווצר אי נעימויות שאותן ניתן למנוע עם הכנה מוקדמת.
  3. ,ברומא התנהג כרומאי’, על פי האמרה הידועה ולכן, גם אם תיאורטית ניתקל רק בדוברי אנגלית רהוטה, הרי ששפת אימם והשפה בה הם מבלים את רב שעות היום לא תהיה אנגלית כי אם גרמנית. אם מגיעים במטרה להשתקע במדינה מסוימת עלינו להתאמץ ללמוד את שפת המקום ולו בכדי שנוכל להרגיש שייכים. מעבר לכך, ידיעת השפה ברמה טובה מאפשרת גישה למקומות עבודה המתאימים לנו מבחינת ניסיון והשכלה, או לכל הפחות לא תמנע מבעדנו להגיש מועמדות.

למידת גרמנית דרך האינטרנט עם צוות המורים של לינגולרן תאפשר לכם את לימוד השפה החל מהיסוד באווירה מכילה ותומכת בעזרת מורה מיומן המכיר את הקשיים של דובר העברית בלמידת השפה הגרמנית ואשר ילווה אתכם יד ביד בנפתוליה. כערך מוסף לכך מתלווה ללמידה דרך האינטרנט נוחות רבה. אינכם צריכים עוד לעזוב את הכיסא או הכורסא, להתלבש, לשלם על דלק ולבלות זמן בפקקים. הכול נגיש ונוח ובמרחק של מספר לחיצות עכבר.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn