fbpx

שורשי השפה האמהרית

השפה האמהרית הינה שפה אתיו-שמית (קבוצה של שפות המדוברות באתיופיה ובאריתראה אשר ביחד עם השפות הערביות העתיקות של דרום חצי האי הערב מהוות את תת הקבוצה האתיו-שמית בתוך משפחת השפות השמיות). האמהרית מדוברת בצפון מרכז אתיופיה כשפת אם של האמהרים, המהווים את הקבוצה האתנית החשבוה ביותר באתיופיה, בה קיימות למעלה מ-80 קבוצות אתניות ושפות שונות. לצד זאת, האמהרית הינה שפת התקשורת החשובה ביותר של אתיופיה ומדוברת בכל ערי המדינה ומדוברת כשפת אם על-ידי כמעט 20 מיליון איש, ונכתבת בעזרת הכתב האתיופי. האמהרית מדוברת גם באריתראה על-ידי אריתראים אשר גדלו באתיופיה וכן על-ידי אנשים מבוגרים אשר חוו את הכיבוש האתיופי ושלטונו. היא מדוברת בנוסף גם על-ידי כ-100 אלף עולי אתיופיה בישראל, בעיקר בקרב אלו מהם שהינם ילידי אתיופיה, וכן על-ידי מהגרי עבודה אתיופים בג’יבוטי, קולוניה צרפתית בעבר השוכנת במזרח אפריקה ולה גבול עם אריתראה בצפון ועם אתיופיה בדרום ובמערב.

More Information Banner Edited 7

האמהרית, אם כן, שייכת לתת הקבוצה האתיו-שמית בתוך משפחת השפות השמיות. ובתוך תת משפחה זו היא שייכת לתת קבוצת השפות האתיו-שמיו הדרוניות (הכוללת, אגב, גם את התימנית העתיקה לפני כיבוש האיסלאם). מקור האמהרית משוייך לאזור “אמהרה” שבדרום מערב וולו אשר שוכן במרכז אתיופיה. מאז תחילת השושלת הסולומונידית תחת שלטונו של יקונו אמלאק במאה ה-13 הייתה האמהרית “לסנה נגוס” (=לשון המלך. שימו לב שהמילה “לסנה” מזכירה מאד בעברית את המילה “לשון”, מה שאינו מפתיעה עקב הקרבה הרחוקה בין השפות). עובדה זו גרמה לכך שהאמהרית התפשטה ברבות השנים לחלקים נרחבים של הארץ. יחד עם זאת, שורשיה של האמהרית עתיקים ביותר. כיום היא מדוברת כשפת אם על-ידי תושבי האזורים: צפון שבא (אכן, “מלכת שבא” הקדומה שחייתה במאה ה-10 לפנה”ס ובאה לירושלים על מנת לפגוש את המלך שלמה הגיעה מאזור זה באתיופיה), גונדאר, גוג’אם וולו. מאז 1991 מהווים אזורים אלו המיושבים על-ידי אמהרים את האזור המנהלי אמהרה שהינו אחד מתשעת האזורים המוגדרים באתיופיה על-פי שיוך אתני.

קיימות נכון להיום שתי תיאוריות באשר להיווצרותה של האמהרית:
• ייתכן והאמהרית הינה “צאצאית” לתת משפחת השפות האתיו-שמיות, וזו ההנחה הרווחת היום ומקובלת היום בחקר השפות השמיות.
• האמהרית הינה שפת “פידג’ין” על בסיס שמי, דהיינו שפה שנוצרה באופן מלאכותי כמקור תקשורת בין שתי קבוצות אתניות, או יותר, הדוברות כל אחת שפה שמית אחרת, ואשר התפתחה במהרה לשפה עצמאית לחלוטין עם פונולוגיה ודקדוק משלה. למרות שההנחה הראשונה רווחת היום, הרי שבשלושת העשורים האחרונים צברה ההנחה הזו פופולאריות בקרב חוקרים ואפילו הגיעה לספרי הלימוד באתיופיה. המתנגדים טוענים שהקשר בין השפה האמהרית ליתר השפות האתיו-שמיות אינו תומך בהשערה הנ”ל.

על אף כי אמהרית נמנית על משפחת השפות השמיות, כמו ערבית ועברית, היא מתבדלת מהן בכך שהיא מושפעת משפות אחרות המדוברות באתיופיה. הסיבה לכך שאין תיעוד לעבר ההיסטורי של השפה מלפני המאה ה-13, היא שבכתב האמהרי הקרוי “פידאל” עושים שימוש גם דוברי שפות אחרות, כגון טיגריניה (שפה אתיופיצ מודרנית מקומית) וגז (Ge’ez) – שפה אתיופית קלאסית. אי לכך מאד קשה להעריך מתי התהוותה השפה. העדויות הראשונות והעתיקות ביותר בכתובים הינם שירי הקיסר העתיקים המתוארכים למאה ה-14 בקירוב. מבנה הכתב האמהרי נראה מוזר לעיני זרים. לכל אחד מ-28 העיצורים מוסיפים בכל פעם את אחת משבע התנועות על מנת ליצור אות. ביחד עם עוד סימנים ייחודים נוצרים הלכה למעשה 276 אותיות שונות ובעצם מדובר בכתב הברות.

More Information Banner Edited 7


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn