fbpx

IELTS  – כל מה שצריך לדעת

הבחינה הקרויה בשם ראשי התיבות שלה (IELTS (International English Learning Testing System כאשר כל אות מבוטאת בשמה, היא בחינת ידע סטנדרטית באנגלית שפותחה בשנת 1989 על-ידי המועצה הבריטית, ארגון עצמאי הנתמך על-ידי ממשלת בריטניה ותפקידו לסייע במידע על אפשרויות החינוך והרבות בבריטניה. נדרש לעבור אותה כל מי שמתעתד ללמוד בארץ דוברת אנגלית (עד לא מזמן, בארה”ב נהגו להעדיף בחינת ידע באנגלית אמריקאית הנקראת Test of English as a Foreign Language, או בקיצור TOEFL אולם כיום מקובלת ה-IELTS גם בקרב האוניברסיטאות בארה”ב). בנוסף, היא משמשת גם כלי מאד חשוב עבור ממשלות קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד בבואן לבחור מהגרים חדשים. ציון גבוה בכל אחד מהכישורים הנמדדים בבחינה, מקנה יותר נקודות הנלקחות בחשבון לצורך בחירת המועמד. ניתן לומר כי ה-IELTS הוא כלי מדידה אובייקטיבי ובעל תוקף להערכת כישורים ויכולות לשימוש בשפה האנגלית. ככזה, יש לדעת להתכונן אליו כראוי.

יש למעשה שני מודלים של הבחינה, כאשר הם כוללים התייחסות לכל אחד מארבעת הכשרים: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה ודיבור. המודלים נבדלים במהותם זה מזה בשני כשרים: הבנת הנקרא וכתיבה. הבה נבחן את המודלים האלה יותר לעומק:

• מודל ה- IELTS – General: מדובר בגרסת המבחן המיועדת למי שרוצה להגר למדינות הנ”ל או להשתתף בתכניות הכשרה שונות במדינות דוברות אנגלית. במודול זה תתי המבחן העוסקים בהבנת הנקרא וכתיבה לרב קלים יותר מהמודול האקדמי ודורשים יכולת התמודדות והבנה של טקסט הפונה לקהל הרחב. במשימות הכתיבה יידרש הנבחן לנסח מכתב לעמית לעבודה, לחבר או לחוות את דעתו במכתב למערכת עיתון כלשהו. במשימת כתיבה נוספת, מוצגים שניים או שלושה טיעונים בנושא כללי: ההיסטוריה האנושית, מיחזור, חינוך וכד’ ועל הנבחן לדון בטיעונים השונים ולבסוף לגבש דעה משלו.

• מודל ה- IELTS – Academic: מדובר בגרסת המבחן המיועדת למי שרוצה ללמוד לימודים גבוהים במדינה דוברת אנגלית וכן למי שמחפש הכרה מקצועית במדינות אלה (למשל, ניתן לדרוש מרופא, רוקח או פסיכולוג שיעבור מבחן זה כאחד מתנאים לרישוי מקומי וזאת מכיוון שמדובר במקצועות הדורשים אינטראקציה עם בני אדם ויכולת תקשורת גבוהה). במודל זה, תתי המבחן העוסקים בהבנת הנקרא וכתיבה לרב קשים יותר ודורשים יכולת ניתוח טקסט וניסוח ברמה אקדמית. לרב, הטקסט המוצג בחלק הדן בהבנת הנקרא יהיה טקסט מדעי כלשהו ואילו במשימות הכתיבה יידרש הנבחן לנתח רעיון ולעלות טיעונים בעד או נגד או שיידרש לנתח גרף המציג נתונים כלשהם.

לאחר שדנו במודולים השונים, כדאי לדבר באופן כללי על טיפים שיעזרו להתמודד עם כל אחד מהחלקים:
1. הבנת הנשמע – חלק זה אורך 30 דקות כאשר הנבחן מקשיב לשיחה או למונולוג וצריך לענות על שאלות הקשורות אליהם. לעיתים מדובר על שאלות אמריקאיות ולעיתים יידרש הנבחן להשלים קו חסר במילה אחת, שתיים או שלוש לכל היותר. משימה נוספת, היא זו המציגה מפת התמצאות והנבחן מקשיב לשיחה וצריך לציין לגבי כל נקודה על המפה מה נמצא בה על-פי שיחה לה הוא מקשיב. לעיתים כוללת המשימה מתן הוראות הגעה וכד. במשימה זו המפתח להצלחה הוא להקשיב היטב לפני מתן התשובה הסופית כיוון שלעיתים נאמר משהו בשיחה שמאוחר יותר מתברר כשגוי ולכן מומלץ להקשיב עד הסוף.
2. הבנת הנקרא – חלק זה אורך 60 דקות ובו נדרש הנבחן לקרוא מספר טקסטים שלאחריהם שאלות סגורות או פתוחות. כאן חשוב ביותר לסרוק את השאלות והכותרות ולבדוק בדיוק למה מכוונים לפני שעוברים לקריאת הטקסטים עצמם.
3. כתיבה – חלק זה אורך 60 דקות ואינו תלוי כאמור במודל. הוא כולל תמיד שתי משימות כאשר לאחת מומלץ להקדיש רבע שעה ולאחרת 45 דקות ולא יותר. במשימה הקצרה חשוב לא להאריך יותר מדי ולתאר את הגרף או לנסח את המכתב בצורה הכי פשוטה שניתן. המשימה הארוכה יותר היא כמובן הקשה יותר. כאן חשוב לנסח בראש או בטיוטה ראשי פרקים ולחשוב קודם כל באיזו דעה תומכים ולהתייחס אליה בסוף לאחר שנידונו שתי הדעות.
4. דיבור – חלק זה אורך 15 דקות. הנבחן מתיישב מול בוחן שבהתחלה שואל אותו שאלות כלליות על עצמו ואז מציג בפני נושא כגון ספורט, חגים, השכלה וכד’ והנבחן מתבקש להציג את דעתו. לאחר מכן נשאל הנבחן שאלות על-ידי הבוחן שנותן ניקוד לפי הגייה נכונה, שימוש באוצר מילים, דקדוק ושטף. כאן חשוב לחשוב לפני מה רוצים להגיד לפני שעונים והבוחן אף מאפשר לקחת שתיים-שלוש דקות ולאפשר לנבחן לנסח את תשובתו על דף במילות מפתח.

 לקריאה נוספת:

אנגלית ברמת שפת אם למציאת עבודה

טיפים ללימוד אנגלית

למה ללמוד אנגלית עם לינגולרן

ניוזלטרים בעלי טקסטים לתרגול הבנת הנקרא


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn