fbpx

האם שיטת אי-לרנינג (E-Learning) ללימודי שפות מתאימה לי?

מאת אישמעאל בן-ישראל, צוות לינגולרן

לימודים מקוונים (E-learning)(אי-לרנינג) בכלל, ולימודי שפות באינטרנט בפרט, הם שיטת לימוד שהופכת במהירות מתופעה שולית, של אנשי מחשבים, לנחלת ציבור רחב של גולשים מן השורה. מדובר בתופעה כלל עולמית, שהציבור הישראלי בהחלט לוקח בה חלק נכבד. ואכן אחד התחומים הפופולריים ביותר ללימודים ברשת, הנו תחום לימודי השפות.

הסיבה לפופולריות ההולכת וגוברת של לימודי שפות באינטרנט, היא שאנשים רבים רוצים להביא את המורה לשפות שלהם אל תוך הבית, מבלי שיצטרכו לשלם את העלויות שבדרך כלל כרוכות בכך. בנוסף לכך, היום לכולם ברור שכשמדובר בלימודי שפות באינטרנט, אין תחליף למורה דובר שפת אם. לעתים קרובות קורה,·שמורה טוב דובר שפת אם נמצא מעבר למרחק הליכה מביתינו ועל כן המפגש בכיתה וירטואלית הנו פתרון נוח ויעיל. ·

לאחר שננסה להבין את המורכבויות הסמויות שבלימודי שפות באינטרנט באופן כללי, נחזור להבהיר מדוע לימודי שפות באינטרנט עם מורים מומלצים כל כך.

לימוד שפות באינטרנט

המושג “E-learning” הוא כמובן מושג גנרי (כללי), שמתייחס למגוון רחב של שיטות לימוד מבוססות מחשב או רשת. רובנו לומדים מקוונים (E-learners) מבלי שאנו בכלל מודעים לכך. למעשה, בכל פעם שאנו·מחפשים מידע באופן אקטיבי דרך המחשב, אנו לומדים באופן מקוון.

ובכל זאת, יש הבדל משמעותי בין חיפוש ערך בוויקיפדיה, או קריאה על אסון טבע באתר של CNN ולימודי בישול באמצעות סרטון המופיע ביו-טיוב, או לימוד שפה באמצעות טכנולוגיית כיתה וירטואלית מתקדמת.·ההבדלים קשורים לפרמטרים הבאים:·

  1. רמת השליטה של המשתמש (בפועל או בתפיסה)
  2. ציפיות
  3. רמת מחוייבות

שליטה

האמת היא, שהימצאותה של כמות כל כך גדולה של מידע בקצות אצבעותנו, יכולה להעצים ולבלבל בו זמנית. בואו נבדוק את העניין הזה לעומקו.

הרבה שליטה – אפס הכוונה

כשאתם·מחפשים ערך בגוגל למשל, יש לכם המון שליטה (עם תוצאה אחת לא מתאימה, אתם יכולים לעבור לתוצאה אחרת, לקרוא כמה שמתחשק וכו’). מאידך, יש לכם אפס הכוונה או הדרכה. אתם לבד! זה מזכיר לי אנשים שמחפשים מידע בנושא רפואי באינטרנט, עם הופעת סימפטום כזה או אחר;·קיים אינסוף מידע, שמאפשר בעצם לכל חולה לאבחן ולטפל בכל מחלה, בכל דרך שמתחשקת לו, חוץ מהדרך הנכונה, בשביל זה צריך רופא כמובן, שיודע לסנן ולהשתמש בתבונה במידע זה.

פחות שליטה – יותר הכוונה

בואו נבחן עוד דוגמא. אם נצפה בסרטון וידאו שמציג טבח המלמד אותנו איך לבשל, אנו בעצם מוותרים על קצת שליטה (למשל מהירות הצפייה תלוייה בטבח ולא בנו), תמורת הדרכה יקרת ערך.

גם שליטה וגם הכוונה

אם תלמדו שפה בכיתה וירטואלית עם מורה, תוכלו למעשה להינות משני העולמות. יש כאן את השליטה שאנו רגילים אליה בכיתה פיסית רגילה (אפשרי לבקש מהמורה לדבר לאט יותר, לחזור על נושא מסוים וכו’), ביחד עם·סוג ההכוונה,·ההדרכה והליווי, שרק מורה טוב יכול להעניק. ·

ציפיות

“הישגים גבוהים תמיד מתרחשים במסגרת של ציפיות גבוהות” – צ’רלס פ. קטטרינג

הציפיות של אנשים מלימודים מקוונים בדרך כלל לא תואמים את המציאות. כמו שהוזכר לעיל, גישה לעולם שלם של מידע, לא מבטיחה התמצאות במידע זה, ויכולת ניווט בתוכו או סינון שלו לעיקר וטפל.

אנשים רבים מחזיקים בהנחות מוטעות בקשר ללימודים מקוונים בהנחיית מורה. או שחושבים שזה בזבוז זמן, או שזה מעין עולם קסום שהופך את הבלתי אפשרי לאפשרי, את הבלתי נגיש לנגיש ואת הקשה לקל. לאופטימים בהגזמה יש לי חדשות רעות ולפסימיים חדשות טובות.

למעשה, לימודים מקוונים עם מורה אינם שונים באופן מהותי מלימודים קונבנציונאליים בכיתה פיסית. אתם עדיין צריכים להשקיע בהתמדה, על מנת להצליח והזמן שלוקח כדי להשיג את הידע הדרוש, עדיין תלוי בנקודת ההתחלה של התלמיד ובמיומנויות ההוראה של·המורה.

הביטוי “לימודים וירטואליים”·מטעה, כי הוא מרמז שהלימודיים אינם “אמיתיים”, או·שהכיתה·הוירטואלית נחותה ביחס לזו הפיסית. האמת היא, שהטכנולוגיה של היום מאפשרת לתלמידים ולמורים לתקשר ולהחליף מידע באופן·כזה שהופך את תהליך הלמידה בכיתה הוירטואלית למהנה ואפקטיבית לא פחות מלמידה בכיתה סטנדרטית. ·

וירטואלי הוא “האמיתי” החדש

זוכרים את הפעם הראשונה שדיברתם בטלפון ·עם מישהו מחו”ל וחשבתם לעצמכם “וואו, הוא נשמע כאילו הוא ממש פה לידי!”. אותו דבר עם לימודים מקוונים. תתפלאו עד כמה זה קל, נוח ואפקטיבי.

רבים אומרים שהם פוחדים מאיבוד תחושת הקרבה עם המורה, שמתאפשרת בכיתה. מצד אחד, קרבה זה דבר חשוב, גם בתהליך הלמידה, אבל לא צריך להגזים בערכו הפדגוגי של חוש המישוש וגם לא כדאי להמעיט בערכם של חוש השמיעה וחוש הראייה. כזכור מימי ביה”ס, רובנו למדנו ע”י הקשבה למורה והסתכלות על הלוח. לא נגענו במורה! קרבה נוצרת כאשר מורה מקשיב לנו, תומך בנו ומעודד אותנו לממש את מלוא הפוטנציאל שגלום בנו. את כל זה ניתן לעשות בכיתה וירטואלית, ללא שום קושי.

בקיצור כל מה שקיים בכיתה פיסית ושמשרת תהליך של למידה אפקטיבית קיים ואף מועצם בכיתה הוירטואלית. תחשבו על זה: בכיתה רגילה לא תמיד נעים לבקש מהמורה לדבר בקול חזק יותר, אבל בכיתה וירטואלית קל מאד לווסת את עוצמת קולו של המורה היוצא מהרמקול או מהאוזניות. הכתב של המורה על הלוח לא תמיד קריא, אבל מצגת שמראים בכיתה וירטואלית ברורה מאד וקל להגדיל או להקטין את התצוגה לפי ההעדפה האישית של התלמיד.

ומה לגבי ההבדלים בין פלטפורמת למידה וירטואלית לכיתה רגילה?

  1. כיתה רגילה יכולה לספק לתלמידים רק מורים שנמצאים בקרבה אליה. כיתה וירטואלית יכולה·לספק לתלמיד את המורה המתאים ביותר עבורו, לא משנה מאיפה הוא בעולם.
  2. כיתה וירטואלית עולה פחות מכיתה קונוונציונאלית ולכן תלמידים יכולים לשלם פחות על הוראה איכותית וחומרי לימוד מעולים. ההשקעה של ביה”ס לשפות עוברת משכירות לפיתוח חומרים והכשרת מורים.
  3. בכיתה הוירטואלית יש “למידה נטו”, בלי בזבוז זמן וכסף על נסיעות, חנייה וכו’.

מחוייבות

אם נחזור לרגע לדוגמת סרטון הבישול, אנו נראה שהוא דורש מעט מאד מחוייבות מצד הצופה, במיוחד אם זה בחינם. אני אישית נוטה לעזוב את הסרטונים האלה באמצע ולגשת למלאכת ההכנה, מתוך מחשבה שאת המידע החסר אוכל להשלים מתוך היצירתיות הקולינרית שלי. זה כמובן נגמר בדרך כלל באסון. אין ספק שאנשים נרתעים ממחוייבות לטווח ארוך, בין אם יש בה התחייבות כספית או של זמן. דבר זה נכון ביתר שאת באינטרנט, בו כפי שכבר ציינתי, יש לאנשים אשלייה שהכל צריך לקרות באופן מהיר ואף מיידי. כמובן שהמציאת מעט שונה.

הכיתה וירטואלית, אבל המורה אמיתי

אנשים שמחוייבים באופן רציני להצלחתם ומשקיעים את משאבי הזמן והכסף שלהם באופן מושכל בלמידה מקוונת, לא מבינים בסופו של תהליך מדוע חיכו כל כך הרבה זמן להתחיל ללמוד. כשפלטפורמת הלמידה מספקת את התשתית המתאימה ללמידה אפקטיבית וכשהמורה (האמיתי) נמצא שם בכל רגע כדי להדריך, לכוון, לתמוך ולעודד, ההצלחה שלכם מובטחת!

לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.

לימוד שפות באינטרנט


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn