fbpx

איך לשפר את כישורי השפה הזרה בעזרת שיטת התמלול?

ידיעת כל שפה חדשה מורכבת מכמה כישורים – היכולת לדבר, לקרוא, לכתוב ולהקשיב. כאשר מדברים על שיפור כישורי שפה, הרבה פעמים אנחנו מתרכזים ביכולת לדבר בצורה כמה שיותר שוטפת, וזו הנחה הגיונית. רוב האנשים לומדים שפה חדשה כדי שיוכלו לתקשר עם אנשים סביבם, בין אם זה בעבודה, בני משפחה שדוברים את השפה, כשהם מטיילים בעולם ועוד. ואפשר למצוא לא מעט כתבות המדברות על טכניקות ללימוד שפה, שמתרכזות במיוחד בדיבור. אפילו באתר שלנו כבר כתבנו על צעדים שיעזרו לכם להתגבר על הפחד בלמידת שפה חדשה, ואיך לתרגל שפה זרה בלי להילחץ.

now3 lang

אבל היום אנחנו פה כדי לדבר על כישורי האזנה, שזה משהו שתלמידים לא מתמקדים בו מספיק כשהם מתחילים ללמוד שפה אונליין, וחבל. חלק מאוד חשוב מכל שיחה הוא האזנה, אחרת איך נדע מה להגיב? וזו לא מיומנות קלה להשגה, שכן בשפה לא מוכרת, קל לנו לאבד את חוט המחשבה. לשם כך רצינו לספר לכם על שיטת התמלול, שתעזור לכם בשיפור כישורי השפה.

לפני שניכנס לעומק שיטת התמלול, מילה או שתיים על לינגולרן. אם אתם מחפשים להתחיל קורס שפה אונליין, אנחנו ממליצים לכם להתחיל עם המורים הפרטיים המנוסים שלנו. הם דוברי שפת אם, ומעבירים את השיעורים בכיתה וירטואלית מתקדמת. אין דרך טובה יותר לשפר את הדיבור וההאזנה, מאשר עם מורה מנוסה שיכול להצביע על כל הטעויות שלכם, והדרכים בהן אתם יכולים להשתפר. אם אתם מוכנים להתחיל לימודי שפה באינטרנט, לחצו כאן כדי ליצור קשר.

טכניקות ללימוד שפה – שיטת התמלול

אז כמו שציינו, שיטת התמלול היא דרך לפתח הקשבה פעילה, במקום להקשיב למילים בלי באמת להבין את המשמעות של המשפטים והרעיון מאחוריהם. שיטת התמלול מחולקת לשני שלבים:

1. הקשיבו להקלטה בשפה אותה אתם מעוניינים ללמוד ותמללו את ההקלטה בזמן שאתם מקשיבים (כתבו את מה שאתם שומעים).

2. הקליטו את עצמכם מקריאים בקול רם את הטקסט שסיימתם לכתוב.

המשיכו לעשות את שני הצעדים האלה, עד שתצליחו להבין ולקרוא את הטקסט בצורה מושלמת. יצרתם פה בעצם למידה שמשלבת את כל המיומנויות, החל מהקשבה, לכתיבה ועד קריאה ודיבור וחוזר חלילה.

בשלב הראשון של השיטה, בו אתם מקשיבים וכותבים, מומלץ להקשיב לחלקים קטנים של הטקסט, לעצור ואפילו מדי פעם לחזור אחורה, כדי לוודא שאתם לא מפספסים שום דבר וגם לא מעמיסים על עצמכם. אחרי שסיימתם את הקטע שרציתם להאזין לו. האזינו שוב ביחד עם מה שכתבתם, כדי לוודא שאכן שמעתם הכל כמו שצריך.

איך שיטת התמלול עוזרת בשיפור כישורי שפה?

נכון, שיטת התמלול היא לא עבודה קלה בכלל. היא דורשת זמן, מאמץ והרבה תשומת לב. אך היא בהחלט מניבה תוצאות שישפרו את כל כישורי השפה שלכם. קודם כל, היא תעזור לכם לפתח הקשבה פעילה, שכן אתם חייבים להיות עירנים כשאתם מנסים לכתוב את מה שנאמר. זה אומר שכשתגיעו לשיחות בשפה הזרה, כבר תהיו רגילים להאזין בלי להתאמץ. השיטה גם תעזור לכם להבין את שפת היעד שלכם כפי שהיא אמורה להיות מדוברת.

הרבה פעמים כשלומדים שפה חדשה, משתמשים בחומרי לימוד שהוכנו במיוחד עבור תלמידים. זה אומר שהמילים נאמרות לאט יותר, בהגייה מאוד ברורה וקלה להבנה. במציאות, דוברי השפה ידברו הרבה יותר מהר, “יבלעו” מילים, ויהיו הרבה פחות מתחשבים. השיטה הזאת תעזור לכם להאזין כפי שהשפה מדוברת בפי המקומיים. בנוסף, השיטת תעזור לכם להבין יותר טוב כיצד לבנות משפטים. לא תמיד מה שאנחנו שומעים נראה אותו הדבר על הדף. השיטה הזאת תעזור לכם ללמוד איך לקשר בין השניים.

צפו בסירטון לדוגמא מתוך שיעור אנגלית בלינגולרן:

לימודי שפה באינטרנט עם שיטת התמלול

בואו ניכנס קצת יותר לעומק על איך להשתמש בשיטה. הנה השלבים השונים, מפורקים לחלקים קטנים יותר:

  1. מצאו קטע האזנה טוב.
  • רצוי להתחיל ממשהו קצר, בסביבות 30 שניות (יכול להיות חלק ממשהו גדול יותר).
  • חפשו משהו ברמה מתאימה, שלא יהיה יותר מדי קשה – נניח שאתם מבינים 80% מהנאמר.
  • בחרו נושא שמעניין אתכם.
  • רצוי לבחור קטע שכבר יש לו תמלול, כדי שתוכלו לבדוק את עצמכם אחר כך (לדוגמה עם כתוביות שאפשר להסתיר).
  • מקומות למצוא קטעים כאלה יכולים להיות אתרי חדשות, פודקאסטים, סרטים/סדרות ועוד.
  • השקיעו זמן בבחירת משהו טוב, שכן זה הבסיס להצלחה.
  1. האזינו פעם אחת מבלי לכתוב כלום, כדי להבין את הרעיון הכולל. אם אתם ממש מתקשים, אולי שווה לבחור קטע האזנה אחר.
  1. פתחו מסמך חדש במחשב, או קחו עפרון ונייר, והתחילו לכתוב מה שאתם שומעים. אם אתם משתמשים בנייר, שווה לשים רווח כפול בין השורות, כדי לתת מקום לתיקונים. אתם יכולים להפסיק ולחזור אחורה כמה פעמים, כדי לנסות להבין. אם לא הצלחתם לקלוט משהו, שימו () בין המילים והמשיכו הלאה.
  1. קראו את מה שכתבתם ונסו להבין אם יש הגיון במשפטים. אם יש לכם סוגריים בהם לא הצלחתם להבין את המילים, נסו להשלים אותן לפי ההקשר.
  1. השמיעו את ההקלטה שוב, ונסו להבין את המילים בסוגריים. רוב הסיכויים שעכשיו תצליחו להבין יותר, מכיוון שחלק מהמילים עלו לכם מההקשר, או מאיך שהן נשמעות.
  1. בקשו מחבר דובר השפה או מורה לעבור על מה שכתבתם, ולמלא את החוסרים. או, אם יש לכם את התמלול של הטקסט ממקור כלשהו, השתמשו בו כדי לתקן את מה שכתבתם. אם יש מילים שלא הכרתם, חפשו אותם במילון.
  1. קחו את מכשיר ההקלטה שלכם (או תוכנה במחשב, או אפליקציה) והכינו אותו. הקשיבו לקטע פעם אחרונה, ונסו להגיד אותו ביחד, כדי לתרגל לפני שאתם מקליטים.
  1. הקליטו את עצמכם מקריאים את הטקסט, בלי הקטע ברקע.

למה אתם מחכים? ככל שתתחילו עם שיטת התמלול מוקדם יותר, כך יהיה לכם קל יותר להקשיב לשפה הזרה בשיחות יום-יומיות. בהצלחה!

לקריאה נוספת

איך לתרגל דיבור בשפה זרה, בלי להילחץ? – במאמר זה טיפים ועצות לתרגול שפה זרה, בלי לחץ וללא מעורבות של אחרים

איזו שפה זרה הכי קל להתחיל ללמוד? – ללמוד שפה זרה עשוי להיות קל או קשה. מה קובע את דרגת הקושי בלימוד שפה זרה?


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפות שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn