fbpx

איך ללמוד שפה חדשה למרות הפרעת קשב וריכוז?

מאת ריקי סימון – מאמנת נוירו-קוגניטיבית בשיטת AttenGo

חשבתם ללמוד שפה אנגלית, ספרדית או ערבית, ואתם פוחדים שלא תצליחו כי יש לכם הפרעת קשב וריכוז. מוכר?

אכן, במקרים רבים קשיי קשב וריכוז לא מאפשרים קליטה של שפה. אחת הסיבות היא בעיית חוסר הקשב שגורם לבעיות קליטת המידע החדש, שמשפיע על היכולת בשינון, בהפנמה ובזכירה של המילים והחוקים של אותה שפה אשר זה עתה למדתם והנכם מנסים לזכור. הבשורות הטובות הן, שיש מספר דרכי טיפול אשר יסייעו לכם להתמודד ויאפשרו לכם לגשת בבטחה ללימודי השפה שחשבתם ללמוד ולהתגבר על הקשיים.

מספר מילים על הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המוכרת בשם ADHD, ובין יתר תסמיניה הבולטים תמצאו: קשיי קשב וריכוז, אימפולסיביות ופעלתנות יתר. ברוב המקרים, הפרעת הקשב והריכוז מתפתחת במהלך חמש השנים הראשונות לחיים והיא מלווה את הסובלים ממנה לאורך כל חייהם. על פי הערכות שונות, קרוב ל-10% מאוכלוסיית העולם סובלים מהפרעת קשב וריכוז ברמה כזו או אחרת, ואצל רובם היא משפיעה על יכולת מיצוי הפוטנציאל האישי הטמון בהם, הן ברמה הלימודית (השכלה, לימוד שפות חדשות וכדומה), והן ברמה החברתית (יחסים בין אישיים, קריירה וכדומה). קראו עוד על מדריך הפרעת קשב וריכוז כדי להבין עוד על המאפיינים והתסמינים.

מנגד, חלק גדול מהאנשים הסובלים מהפרעות הקשב והריכוז, ניחנו ביכולות אישיות כגון: חשיבה יצירתית, יכולת מיקוד בתחום ספציפי ומסוים, אינטליגנציה רגשית גבוהה וכדומה, ובמידה והם יקבלו את הטיפול ההולם את מצבם ואת כישרונותיהם, הם יוכלו לממש את הפוטנציאל הרב הטמון בהם ביתר קלות.

בעיות קשב וריכוז – דרכי הטיפול

כיום, בניגוד לעבר, הטיפול באנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, איננו מתבצע אך ורק באמצעות טיפול תרופתי (ריטלין, קונצרטה וכדומה), אלא באמצעות שילוב של מספר שיטות טיפול המותאמות לגילו של המטופל, מצבו התפקודי, יכולותיו האישיות והבין אישיות, כישרונותיו וכדומה. בין יתר דרכי הטיפול הנפוצים כיום בתחום הפרעות הקשב והריכוז תמצאו:
• טיפול התנהגותי באמצעות אימון אישי 
• טיפול באמצעות פיתוח אסטרטגיות למידה
• טיפול רגשי באמצעות פסיכולוגיים 
• טיפול באמצעות אימון מוחי ופיתוח מיומנויות קוגניטיביות כמו קשב, ריכוז וזיכרון
המלצה רווחת היא לשלב בין מספר שיטות טיפול, לרבות הטיפול התרופתי, מה שיגביר את הסיכוי לשינוי מהיר ויעיל.

אם כך, מהי השיטה המומלצת ביותר לרכישה או לימוד של שפה חדשה בקרב אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז?

אחת הבעיות הנלוות לתהליכי למידה של שפה חדשה בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז היא בעיית הריכוז. למעשה, הריכוז שלנו שהוא חלק ממערכת הקשב, משפיע בסופו של דבר גם על הזיכרון לטווח קצר שלנו, הנקרא בשפה המקצועית “זיכרון עבודה”. זוהי יכולת קוגניטיבית אשר גורמת לנו לקלוט, לקודד, ולזכור את המידע שזה עתה קיבלנו. מדובר בתהליך הפנמה או ההטמעה בזיכרון שבמוחנו. ואם התהליך הזה נעשה נכון, נוכל בעתיד לשלוף בקלות את המידע כשנצטרך.

לדוגמה: אתם לומדים שפה חדשה ומן הסתם צריכים לזכור כמות של מילים חדשות. באופן טבעי המוח קולט את המילים, אך כאן נכנס עניין העיבוד. העיבוד הוא תהליך שבו אתם מכניסים את המידע החדש לזיכרון ובהמשך יודעים גם לשלוף אותו. כל התהליך הזה קשור גם לתהליכי קשב וריכוז, אחסון לזיכרון ושליפה ממנו.
קושי בקליטת המילים החדשות בשפה חדשה יכולה לנבוע גם מסיבות אחרות, סיבות מוחיות גנטיות. אך ברוב המקרים מדובר בבעיה הקשורה להפרעת קשב וריכוז. אנשי מקצוע אשא ממליצים לטפל בהפרעת הקשב מעידים כי לאחר טיפול, ישנה יכולת טובה יותר לגשת וללמוד שפה חדשה וגם להצליח בה.

הדרך להתמודדות טובה ומומלצת היא באמצעות גישה טיפולית ממוקדת על פיתוח וחיזוק יכולות קשב, ריכוז וזיכרון. אחת השיטות הטיפוליות בתחום זה במסגרת לימוד שפה חדשה היא שיטת האימון המוחי של אטנגו. שיטה זו מבוססת על אימון ממוחשב מתחום הנוירופסיכולוגיה, והיא נועדה לשפר את יכולות הזיכרון והריכוז של הסובלים מהפרעות הקשב והריכוז. טכניקת האימון-המוחי פועלת באמצעות תכנית באינטרנט, זמינה כל היום ומלווה בהדרכה ומעקב על ההתקדמות.

שפות הפרעות קשב


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn