fbpx

פעלים בעברית

ישן מול מודרני – מבט חדש על פעלים סבילים ופעילים

מאת צוות לימוד עברית בלינגולרן

אחד הדברים המרגשים ביותר כאשר לומדים עברית הוא מערכת השורש, שעל-פיה בנויים הפעלים בעברית במגוון צירופים, ועליה דנו במאמר נפרד.

שורשים של פעלים בעברית

בעברית, שורשים אשר בדרך-כלל מורכבים משלוש אותיות, משמשים לבניית שבע תבניות הנקראות “בניינים”, כאשר כל אחת בעלת משמעות מעט שונה וכך נוצרות להן תתי-פעלים או משפחות פעלים. ההבדלים בין הפעלים מאותה משפחה מצביעים על היותם פעילים או סבילים וחושפים את המקורות הפילוסופיים מאחורי השפה העברית שקמה לתחייה. 
רב השורשים יכולים להיות מוצבים בשניים עד ארבעה בניינים אשר יוצרים פעלים דומים אך לא זהים. הבה ניקח את השורש א.ה.ב כדוגמה:
אהב — הוא אהב (את משהו/את מישהו)
הוא התאהב – לפתח רגשות רומנטיים כלפי מישהו

More Information Banner Edited 7

פעלים סבילים ופעילים

למרות ששני פעלים יכולים להיות בעלי אותו שורש, משמעותם שונה במקצת. זיהוי הבדלים אלו כאשר מדברים וכותבים בעברית, יעזור לכם להבין את השפה יותר טוב בהיבט השימוש כמו גם בהיבט התרבותי – המגמות הפילוסופיות הנפוצות באותה נקודת זמן בהיסטוריה שבה העברית הוחייתה. על מנת להבהיר נקודה זו, הבה נתמקד במשמעות של כל אחד מהפעלים שצוינו לעיל (אהב, התאהב).

כמו באנגלית, גם בעברית מדברים על התאהבות כמשהו שקורה לנו. זה לא נתון להחלטתנו אם אנו רוצים בכך או לאו אלא זה פשוט משהו שנוחת עלינו בלי שנוכל להשפיע עליו. דבר זה מצביע על מערכת ערכים רומנטית ומעט תמימה, הטיפוסית למאה ה-19 שלקראת סופה הוחייתה השפה וגם לעת המודרנית שבה אנשים נסחפים אחר רגשותיהם במקום לבחור באופן מודע את מי לאהוב.
מאידך הפועל אהב הוא פועל פעיל המתייחס לאהבה כפעולה. לכן, זה אינו רק רגש שמרגישים מבפנים אלא גם תפקיד מלווה באחריות רבה, כפי שתעיד על כך כל אם יהודייה. זוהי צורת הסתכלות יותר עתיקה על אהבה, המופיעה גם בהרבה מסיפורי התנ”ך שבהם אדם עובד קשה שבע שנים לפני שהוא בכלל יכול לחשוב על להינשא לאישה. ואכן גילינו ש “אהב” הוא פועל תנ”כי בעוד ש”התאהב” הוא פועל בן זמננו. עניין זה תופס לגבי רב הבניינים הסבילים המהווים המצאה מודרנית שנבעה מעבודתו של אליעזר בן-יהודה.

דרך אחת להסביר זאת היא שהעברית הדרמטית והעתיקה של התורה לא משאירה מקום לפאסיביות. בסיפורי התנ”ך כמו גם בסיפורים מיתולוגיים עתיקים מתרבויות אחרות נחישות, אומץ וחזון היו נחוצים להישרדות הפרט בהתאם לתקופה הקשה של פעם. אבל ככל שהציוויליזציה התקדמה והפכה יותר אינטלקטואלית, מאפיינים אלו פינו את הדרך לספק, עצלות, חוסר החלטיות ואפשרו להם לחדור לחברה האנושית, בייחוד במדינות אירופה שבהן הפגנת חוסר ביטחון נחשבת מנומסת. לפיכך קל להבין את הרקע שעליו צמח רעיון הפעלים הסבילים.

כפי שהזכרתי לפני כן, העברית המודרנית היא ביטוי חילוני של רוחניות שאינה תלויה באמונה או במסורת. תנועות רוחניות בנות זמננו מדברות על רעיון השחרור והכניעה למה שמזמן לנו הגורל, דבר שהוא אותו דפוס פאסיבי שלוקח אותנו צעד אחד קדימה לעבר המאה ה-21. בעת הזו פעלים סבילים אינם רק הופכים יותר ויותר נפוצים אלא שהמצאות רבות של האקדמיה ללשון עברית מקורן כלל אינו מעברית והן נגזרות ממילים באנגלית או לטינית.


לינגולרן הוא בית-ספר אינטרנטי לשפות המציע קורסים בעברית לשלוש רמות: מתחילים, ביניים ומתקדמים. לימדו עברית עם המורים המנוסים וחומרי הלימוד והמצוינים שלנו בכיתה מודרנית העונה לסטנדרטים הגבוהים ביותר.

More Information Banner Edited 7


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn