fbpx

רכישת הגרמנית כמדרגה לרכישת שפות אחרות

גרמנית הינה אחת השפות המדוברות ביותר בעולם. עם כ-100 מליון דוברי השפה כשפת אם ועוד מספר מיליוני אנשים הדוברים את השפה כשפה שנייה, אין ספק שידיעת הגרמנית כשלעצמה הינה חשובה ביותרידיעת השפה הגרמנית תעזור למי שלומד אותה בקשירת קשרי מסחר, תרבות וחברות בעיקר בשל בכוח הרב שרכשה לעצמה גרמניה בזירה הבינלאומית. בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר הישראלים המעוניינים לרכוש את השפה. אין בכך כל פלא כאשר לוקחים בחשבון את כל האפשרויות שהמדינות דוברות הגרמנית, ובראשן גרמניה (אך גם אוסטריה ושוויץ) מציעות למהגרים.

now3 ger

גם אם אינכם מתכננים מעבר לאירופה, גם בתור תיירים מזדמנים, ידיעת השפה הגרמנית תפיק עבורכם תועלת רבה שללא ספק תוכל לשדרג עבורכם את הטיול בגרמניה. מעבר ליתרונות הגלומים בידיעת הגרמנית לשם קצירת רווחים כלכליים ואישיים, קיימים יתרונות נוספים לידיעת שפה זו. גרמנית שייכת למשפחת השפות הגרמאניות שעליהם נמנות השבדית, הנורבגית, ההולנדית, הדנית ואף האנגלית (על אף שזו כוללת גם בסיס לטיני מובהק שמקורו בפלישה הנורמנית לאנגליה בשנת 1066. השפעה זו קצת עמעמה את השורשים המשותפים שיש לאנגלית עם שפות גרמאניות אחרות אולם אף על פי כן ניכר עדיין דימיון גדול מספיק הן באותר המילים והן בדקדוק). בראי ההיסטוריה אין זה מפתיע שכן שבטים גרמאניים שלטו באזור מרכז-צפון אירופה והיו בסכסוך מתמיד עם השלטון הרומי של תחילת הספירה הנוצרית. בין שבטים אלו ניתן למנות את הסקסונים, הגותים, הויזגותים, הלומברדים, הטווטונים והאנגלים (ה-“ג” מנוקדת כצרה). מהאחרונים נגזר שמה של אנגליה.הדימיון בין גרמנית לשפות אחרותלפניכם כמה דוגמאות שמדגימות את הדימיון הרב בין גרמנית, הולנדית ואנגלית (המשפט הראשון בגרמנית, השני בהולנדית, השלישי בשבדית, הרביעי באנגלית והחמישי הוא התרגום לעברית)

Das ist mein Haus!
Dat is mijn huis!
Detta är min hus
That is my house!
זה הבית שלי

Die Maus ist in meiner Hand.
De muis is in mijn hand.
Musen är I min hand
The mouse is in my hand
העכבר ביד שלי

Ich kann das nicht machen
Ik kan dat niet doen
Jag kan inte göra det
I cannot do it

אני לא יכול לעשות את זה

ללמוד גרמנית

הדימיון בין השפה הגרמנית לשפה הנורווגית

כמו שניתן כבר לזהות על פי הדוגמאות שהצגתי בפסקה הקודמת, יש הרבה דימיון כאשר מסתכלים על המילה הכתובה, אם כי הוא לא תמיד כל כךבולט בהתחלה. שימו לב גם שהולנדית דומה יותר לגרמנית מאשר יתר השפות הסקנדינביות ולא בכדי. זכרו שהולנדית וגרמנית שייכות לאותה תת משפחה בענף הגרמני, כלומר הענף המערב-גרמאני בעוד שהשפות הסקנדינביות נמנות על תת-המשפחה הצפון גרמאנית (כמעט כמו בני דודים דרגה שנייה או שלישית). מעניין גם לראות שמבחינת סדר המילים במשפט והדקדוק הרי שהשפות הסקנדינביות בעלות דמיון רב יותר לאנגלית של היום מאשר לגרמנית אולם לא כך הדבר כאשר בוחנים את אוצר המילים, למשל המשפט בנורבגית:

Brød har vært en viktig og næringsrik del av kostholdet

(=לחם היה והינו חלק חשוב ומזין מהתזונה) אם מתרגמים כל מילה במשפט זה מקבלים משפט שמבחינת כללי הדקדוק דומה יותר לאנגלית:
Bread has been an important and nutritious part of the diet
אולם מבט על המילים מגלה דמיון רב יותר בין גרמנית לנורבגית del=teil=part

כמובן שישנן גם מילים מודרניות יותר אשר משתמשים בהם באנגלית, לרב כביטויים מתחום הקולינריה או מונחים מקצועיים אחרים שמקורם מגרמנית, למשל ביטויים כגון Lebensraum (=מרחב מחייה) הינו ביטוי מתקופת השלטון הנאצי שחוקרי היסטוריה משתמשים בו לרב מבלי לתרגמו. נכון הדבר גם לגבי המאכל העולמי Hamburger שיש הטוענים שמוצאה מהעיר המבורג.

שיעורי גרמנית עם לינגולרן – סרטון הדגמה

גרמנית היא המפתח ללמידת שפות רבות!

בוודאי שמתם לב כי השפה הגרמנית איננה פשוטה ומצריכה לימוד רב, אך מנגד, השפה הגרמנית תהווה מפתח עבורכם ללמידת שפות רבות אחרות. אנו בלינגולרן מציעים קורסים ללימוד השפה אונליין עם מורים פרטיים דוברי השפה כשפת אם.

now3 ger

רוצים להעשיר את הידע שלכם על השפה הגרמנית? קראו גם:

צורת הריבוי בגרמנית –  כיצד אומרים יחיד ורבים בגרמנית? מאמר זה עוסק במבנה הדקדוקי של עצמים ביחיד מול רבים. מאמר שימושי ביותר ללומדים גרמנית ברמת מתחילים. 

ניבים שונים בגרמנית – כתבה זו ממחישה את ההבדלים בין ניב הגרמנית של גרמניה, אל מול הניב הגרמני באוסטריה ושוויץ.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn