fbpx

איך ללמוד אנגלית?

לפניכם מידע מפורט אודות התהליך של רכישת שפה חדשה, בעיקר נעסוק בתשובה לשאלה המרכזית: “איך ללמוד אנגלית?”.

עקרונות כלליים

לימודי שפות בכלל ולימוד אנגלית בפרט דורשים את נוכחותם של שלושה גורמים:
1. רצון – מוטיבציה ללמוד את השפה
2. פניות – הקצאת משאבי זמן ואנרגיות
3. מורה דרך – מישהו שיש לו את הידע והמיומנויות שהתלמיד מעוניין לרכוש ושהוכשר לנווט וללוות את התלמיד בתהליך רכישתם
אנחנו תופסים לימודי שפות כתהליך שבו נדרשת מעורבות פעילה ויציבה, הן של המורה והן של התלמיד. המורה הוא ללא ספק המוביל בתהליך הזה, אבל הוא גם מקיים תיאום ציפיות מתמשך (לא חד פעמי) עם תלמידיו ומעודד אותם להיות אקטיביים בבחירת תוכן הלימוד, אינטנסיביות הלמידה ואפילו צורת ההעברה (לדוגמא, ישנם תלמידים שיעדיפו לשמוע את המורה קורא קטע מסוים לפני שהם קוראים אותו ואחרים ישמחו לנסות פעם ראשונה, מבלי לשמוע קודם את המורה קורא את הקטע).
למידה אפקטיבית מתאפשרת כשיש אמון מלא בין המורה לתלמיד. התלמיד סומך על כשרונו ויכולתו של המורה ללמד אותו, והמורה בתורו סומך על התלמיד שהוא אכן עושה את המוטל עליו על מנת לייעל את תהליך הלמידה (למשל תרגול עצמי בין השיעורים).

חשיבות המורה

מדוע נוכחותו של מורה בתהליך לימודי שפות קריטית כל כך? ראשית, בגלל יכולתו של מורה לפרק נושאי דקדוק ותחביר מסובכים ולהגיש אותם באופן שמקל על הפנמתם. בנוסף, בלי המשוב שמורה נותן לתלמידיו, התלמידים לא יכולים לדעת מתי הם משתמשים בשפה בצורה נכונה ומתי הם משבשים את השפה.
בעינינו, מורה טוב לא רק מעביר ידע ומיומנויות בכיתה, אלא גם עוזר לתלמיד להכניס את השפה לחיי היומיום שלו בכל דרך אפשרית. מורה כזה, מעודד את תלמידיו לקרוא מאמרים, לכתוב מכתבים והכי חשוב לדבר בשפת היעד. את הניסיון שלהם “בשטח”, התלמידים מביאים לכיתה על מנת לקבל כלים נוספים לתקשורת נכונה בפעם הבאה שהם “פוגשים” את השפה מחוץ לכיתה.

האתגר הגדול ביותר ואולי החשוב ביותר של המורים שלנו, הוא לעזור לתלמידים להתגבר על מחסום הרתיעה והפחד מפני שימוש אקטיבי (כתיבה ודיבור) בשפת היעד, עם דגש על שיחה אקטיבית.
 

לכן, חלק גדול מהשיעור מוקדש לתרגילים שמעודדים שיחה. למשל, בשיעור על מילות יחס (in, on, at, over, below, before, after…), המורה עשוי להציג לתלמיד תמונה עם חפצים שונים מפוזרים סביבו. המורה ישאל את התלמיד היכן נמצאים החפצים השונים ביחס לשולחן ובכך יעודד את התלמיד להשתמש במילות יחס. בשיעור עם תלמיד ברמה גבוהה יותר, המורה עשוי להציג בפני התלמיד קטע קריאה קצר ובו סיפור על עוול שנעשה למישהו. קטע הקריאה נועד לסקרן, לעניין ובמקרה הזה לעורר את רגש האמפתיה של התלמיד. אחרי הקריאה, צפוי שהתלמיד ירצה להביע את דעתו על הסיפור והמורה מצדו יעודד אותו לעשות זאת. קטע הקריאה במקרה הזה הוא לא המטרה, אלא זרז למטרה הרבה יותר חשובה והיא שיחה זורמת באנגלית.

ללמוד אנגלית באינטרנט בכיתה הוירטואלית

הכיתה הוירטואלית מאפשרת חוויית למידה אפקטיבית ומגוונת. מצד אחד יש נגישות מלאה למורים מכל העולם, כך שאנו יכולים להצמיד לתלמיד את המורה שהכי מתאים לרמה ולצרכים הספציפיים שלו ומצד שני ניתן לקיים את השיעור במקום הכי נוח לתלמיד – בבית שלו. את הזמן שחוסכים על נסיעות ומציאת מקום חנייה, אפשר עכשיו להשקיע בשיפור האנגלית.
הכיתה הוירטואלית הנה פלטפורמה אינטראקטיבית, עם אפשרויות תקשורת (וידאו ואודיו) ושיתוף מסמכים מתקדמות. הלמידה נעשית בדרך כלל על ידי מצגות מובנות, אבל לעתים קרובות המורים שלנו כותבים על “הלוח” בכיתה, או מבקשים מהתלמידים לעשות זאת. אפשר אפילו לשתף את המורה במסמך שאתם כותבים ובכך לקבל משוב תוך כדי כתיבה. אפשר לגלוש ביחד באינטרנט, לראות סרטונים ועוד.

צפו בהדגמה – כיצד ניתן ללמוד אנגלית באינטרנט בלינגולרן?

ללמוד אנגלית במסגרת תומכת למידה

אפילו מורים מעולים ומנוסים ותלמידים חרוצים ובעלי מוטיבציה גבוהה, זקוקים למסגרת תומכת על מנת להתמודד עם אתגר גדול כמו רכישת שפה. צוותי פיקוח פדגוגי ותמיכה טכנית מלווים ועוזרים לנווט את תהליך הלמידה מתחילתו ועד סופו. בנוסף ליצירת חומרי לימוד ייעודיים לקורסים שונים, אנו מקיימים התייעצויות תכופות עם המורים, לגבי התקדמות התלמידים, על מנת להבטיח שכל קורס מתנהל באופן היעיל והמותאם ביותר לצרכי התלמיד.
אנו יודעים שהתלמידים שלנו משקיעים משאבים יקרים, כגון זמן, כסף ואנרגיות רגשיות, בלימוד אנגלית ושהם ניגשים למלאכה זו עם ציפיות ברורות לראות ולהרגיש תמורה משמעותית להשקעתם. אנו מצדנו מתחייבים לעשות את המרב על מנת לעזור לתלמידים שלנו להביא ציפיות אלה לידי מימוש.

מבנה אופייני של שיעור

מבנה שיעור יכול להשתנות בהתאם לצרכים משתנים, אבל הוא בדרך כלל כולל את המרכיבים הבאים (לאו דווקא בסדר הזה):
     • שיחת “חימום” על כל נושא שמתחשק לדבר עליו
     • חזרה על חומר משיעור קודם או על שיעורי בית
     • קריאת טקסט קצר (לעתים רק פסקה אחת או שתיים מתוך מאמר או סיפור)
     • עבודה על הטקסט: לימוד אוצר מילים חדש
     • עבודה על הטקסט: התייחסות לתופעה דקדוקית/תחבירית אחת או שתיים שעלו 
        מתוך הטקסט
     • העמקה ותרגול של נושא דקדוקי/תחבירי נבחר
     • שיחה חופשית על הטקסט וניסיון לשלב בשיחה אוצר מילים חדש וכללי דקדוק/
       תחביר שנלמדו
     • כתיבת קטע קצר המשלב חלק מתכני השיעור (למשל מכתב לעורך, או 
        סיכום קצר או “טוקבק”)
     • סיכום ומשימת שיעורי בית (שיעורי הבית תמיד קשורים לנושא השיעור)

*המורים שלנו עושים מאמץ גדול לשלב עזרים שונים כגון שירים וסרטונים בשיעורים, וזאת על מנת לגוון את נושאי הלימוד. כמו כן, מושם דגש על דיאלוגים וסימולציות של מצבים אמתיים, שהתלמידים נתקלו או עשויים להיתקל בהם בחיי היומיום (ראיונות, שיחה עם קולגה, הזמנת שירות מספק בחו”ל, שיחה עם מלצר במסעדה וכו’).

**בשיעור ממוצע מקובל ללמוד בין 10-20 מילים חדשות. מה שחשוב כאן זה האיכות ולא הכמות. הדגש מושם על לימוד כיצד להשתמש במילים החדשות בצורה הנכונה, איך להטות בזמנים השונים וכו’.

סילבוס

את תכני הלימוד ניתן לחלק באופן גס לשתי קטגוריות שקשורות ושלובות זו בזו:
 
              1. מיומנויות תקשורת
              2. תוכן לשוני

מיומנויות תקשורת
             • קריאה
             • כתיבה
             • שיחה

תוכן לשוני
            • אוצר מילים
            • כללי דקדוק ותחביר

מיומנויות תקשורת נלמדות ומתורגלות במקביל, לאורך כל הקורסים בכל הרמות. להלן דוגמאות לחומרים שנלמדים בכל רמה.

רמהמתחיליםבינייםמתקדמים
נושאי בסיס ומיומנויות1.      אותיות ופונטיקה בסיסית

2.      קריאה

3.      כתיבה

 

1.      שיפור מיומנויות קריאה וכתיבה

2.      הגייה נכונה

3.      רכישת בטחון בעת שיחה

 

1.      שיפור מיומנויות כתיבה ושיחה

2.      הגדלה משמעותית של אוצר מילים

 

קטעי קריאה מתאימיםדיאלוגים פשוטים

 

סיפורים קצריםקטעי עיתונות
דוגמא לאוצר מיליםGo, eat, place, like, school, house, fix, laugh, beautiful, invite, think, buy, sell, find, important, remember, different, special, blue, always, help, know, judge, newspaper, have, has, standLocation, situation, decision, confusion, replace, deliver, invite, instead, depend, insult, product, service, society, invest, rest, patience, government, legal, illegal, behave, include, shouldInstitution, confirmation, destination, appreciate, confiscate, initiate, justify, duplicate, infectious, inspiring, consume, involve, corrupt, irrational, conduct  
נושאים דקדוקיים /תחביריים

(רשימה חלקית)

1.       Nouns

2.       Singular plural

3.       Pronouns

4.       Irregular nouns

5.       The

6.       a/an

7.       adjectives

8.       adverbs

9.       present simple

10.   present progressive

11.   past simple

12.   future simple

13.   can/can’t

14.   have/has

15.   there is/are

16.   possessive pronouns

1.       past progressive

2.       present perfect

3.       present perfect progressive

4.       comparatives and superlatives

5.       relative pronouns

6.       stative verbs

1.       past perfect

2.       past perfect progressive

3.       modals – would, should, could

4.       conditional sentences (if)

5.       tag questions


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, אשר מציע לימודי אנגלית באינטרנט לכל הרמות מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.

מאמרים ומשאבים נוספים


טיפים ללימוד אנגלית – כמה טיפים שיעזרו לכם ללמוד אנגלית

מה ההבדל בין אנגלית אמריקאית לאנגלית בריטיים – על ההבדלים הלשוניים בין שתי המדינות


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn