fbpx

לימודי סרבית וקרואטית – מה היתרונות?

סרבו-קרואטית (נקראת גם סרבית או קרואטית) הינה שפה דרום סלאבית ושפת האם של בין 17 ל-21 מיליון דוברים ילידים במדינות יוגוסלביה העצמאיות: סרביה, קרואטיה, בוסניה ומונטנגרו. בין השנים 1954-1992, לצד סלובנית ומקדונית, הסרבו-קרואטית הייתה אחת השפות הרשמיות ביוגוסלביה לשעבר. היא שפה פלוריצנטרית, כלומר שפה בעלת מגוון ניבים עם הבדלים קלים עד בינוניים בהיגוי, באיות ובאוצר המילים עם אזור שימוש החוצה מדינות (אנגלית היא שפה פלוריצנטרית כיוון שניבים שונים שלה מדוברים באנגליה, באירלנד, בארה”ב וכד’). השפה הסרבו-קרואטית מוגדרת ככזו משום שניבים שונים שלה מדוברים בסרביה, קרואטיה, מונטנגרו ובוסניה-הרצגובינה.

תוכניות ללימוד שפות בלינגולרן

לאחר נפילת יוגוסלביה התפתחו כללי השפה במדינות העצמאיות שנוצרו מתוכה בכיוונים שונים, בעיקר בשל סיבות פוליטיות. דבר זה הודגש בעיקר על-ידי השימוש במונחים העצמאיים עבור הדיאלקטים המקומיים: קרואטית, סרבית, בוסנית ומונטנגרית כאשר כל מדינה רוצה להתבדל משכנתה. הסטטוס של הניבים השונים של הסרבו-קרואטית כשפות בלתי תלויות הינו חסר הוכחה מדעית, כיוון שלמעשה מדובר בביטוי מעשי של אותה שפת מאקרו, אך עם תנודות קלות.

ההתנגדות למונח “סרבוקרואטית” מגיע מהסתכלות ביקורתית על ההתפתחות ההיסטורית של יוגוסלביה לשעבר וראיית הסרב וקרואטית כאידיאולוגיה לאומית. לכן, כיום רואים אנשים רבים ובייחוד פוליטיקאים את השייכות לשפה משותפת עם השכנים שביוגוסלביה כהודאה בשייכות לתרבות משותפת או עם אחד. בדיוק בגלל חוסר הרצון הזה להשתייך לאותו “עם” החליטו בלשנים מהמדינות הנ”ל לחפש אחר ייחודיות בניב המקומי למען גיבוש זהות עצמאית. כך הובילה התפרקותה של יוגוסלביה לכך שהגרסאות האזוריות של הסרבוקרואטית יזכו למעמד של שפות רשמיות בכל אחת מהמדינות כאשר בכל מדינה נושאת השפה את שם המדינה. למשל, “קרואטית” היא השפה המדוברת בקרואטיה.

סיבות טובות ללמוד סרבו-קרואטית

1. מלחמת האזרחים העקובה מדם בין השנים 1992-1995 תבעה את חייהם של אזרחים רבים והובילה לבסוף לפירוקה של יוגוסלביה. רבים מאנשי המחקר המחפשים כיום לערוך סקרים או מחקר איכותנימעמיק, חייבים לדבר את שפת המקום שהרי, בניגוד לדעה הרווחת, לא בכל העולם מדברים אנגלית!
2. מעבר לכך שסרבוקראטית מדוברת בקרואטיה, בוסניה, סרביה ומונטנגרו, היא מקורבת גם לשפות סלאביות אחרות במידה זו או אחרת כמו רוסית, בולגרית, מקדונית (שיש הטוענים כי היא ניב בולגרי), צ’כית, סלובאקית ופולנית כיוון שכולן שייכות בסופו של דבר לאותו ענף סלאבי. אדם הדובר שפה אחת מסוגל להבין במידת מה קצת משפה שכנה.
3. סרבית אחראית לשתי מילים שהתפשטו לכל העולם: paprika (פפריקה – התבלין הפיקאנטי העשוי מהירק פלפל) ששמו הגיע אומנם מהונגרית אבל בתור “הקטנה” של המילה הסרבית papar שמשמעותה “פלפל” וכן Vapir (“ערפד”) שמשמעותה בסרבוקרואטית עתיקה “יצור מעופף”. משם התגלגלה השפה להונגרית ומאוחר יותר למערב אירופה.
4. לחובבי ז’אנר הפנטזיה שבניכם, חלקים מסדרת הפנטזיה “משחקי הכס” צולמו בקרואטיה על רקע נופיה המדהימים. ערי החוף של קרואטיה ידועות ביופיין המרהיב והמפורסמת בהן היא דוברובניק – עיר בעלת היסטוריה עשירה המתחילה עוד מימי הרומאים. כך שזו עוד סיבה לנסוע לאזור ולחוות תרבות, גיאוגרפיה ואנשים.
5. מבחינה היסטורית שימשה יוגוסלביה כגשר בין המזרח למערב או אם תרצו בין ארצות ערב, הודו וסין למרכז ומערב אירופה. חוץ מזה, עובדה מעניינת נוספת היא שהעניבה מקורה גם כן ביוגוסלביה!מסתבר ששכירי חרב יוגוסלביים נהגו לכסות את גרונם בעניבה כאשר נלחמו עבור צרפת במאה ה-17.


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

תוכניות ללימוד שפות בלינגולרן


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn