fbpx

שיטת לינגולרן ללימוד שפה

מה צריך כדי ללמוד שפה?

1.      רצון ומוטיבציה.

2.      פניות ונכונות להקצות משאבים.

3.      מורה שיש לו את הידע והמיומנויות שהתלמיד מעוניין לרכוש ושהוכשר לנווט וללוות את התלמיד בתהליך רכישתם.

לימוד שפה הנו תהליך שבו נדרשת מעורבות פעילה ויציבה, הן של המורה והן של התלמיד. המורה הוא ללא ספק המוביל בתהליך הזה, אבל הוא גם מקיים תיאום ציפיות מתמשך עם תלמידיו ומעודד אותם להיות אקטיביים בבחירת תוכן הלימוד, אינטנסיביות הלמידה ואפילו צורת ההעברה (לדוגמא, ישנם תלמידים שיעדיפו לשמוע את המורה קורא קטע מסוים לפני שהם קוראים אותו ואחרים ישמחו לנסות פעם ראשונה, מבלי לשמוע קודם את המורה קורא את הקטע).

למידה אפקטיבית מתאפשרת כשיש אמון מלא בין המורה לתלמיד. התלמיד סומך על כשרונו ויכולתו של המורה ללמד אותו, והמורה בתורו סומך על התלמיד שהוא אכן עושה את המוטל עליו על מנת לייעל את תהליך הלמידה (למשל תרגול עצמי בין השיעורים).

לימוד שפה

לימוד שפה – למה צריך מורה?

נוכחותו של מורה בתהליך למידת שפה קריטית מכמה סיבות. ראשית, בגלל יכולתו של מורה לפרק נושאי דקדוק ותחביר מסובכים ולהגיש אותם באופן שמקל על הפנמתם. שנית, בלי המשוב שמורה נותן לתלמידיו, התלמידים לא יכולים לדעת מתי הם משתמשים בשפה בצורה נכונה ומתי הם משבשים את השפה. בנוסף, בכל פעולת למידה יש את ה”כאן ועכשיו” ואת התהליך. התלמיד עסוק מסיבות טובות, ב”כאן ועכשיו” ולכן יש חשיבות גדולה מאד ליכולתו של המורה לראות גם את התהליך, קרי את הדרך שהתלמיד עושה בין נקודת המוצא שלו, לבין היעד אליו הוא שואף להגיע.

בעינינו, מורה טוב לא רק מעביר ידע ומיומנויות בכיתה, אלא גם עוזר לתלמיד להכניס את השפה לחיי היומיום שלו בכל דרך אפשרית. מורה כזה, מעודד את תלמידיו לקרוא מאמרים, לכתוב מכתבים והכי חשוב לדבר בשפת היעד. את הניסיון שלהם “בשטח”, התלמידים מביאים לכיתה על מנת לקבל כלים נוספים לתקשורת נכונה בפעם הבאה שהם “פוגשים” את השפה מחוץ לכיתה.

איך מתגברים על הרתיעה מדיבור בשפת היעד?

האתגר הגדול ביותר ואולי החשוב ביותר של המורים שלנו, הוא לעזור לתלמידים להתגבר על מחסום הרתיעה והפחד מפני שימוש אקטיבי (כתיבה ודיבור) בשפת היעד, עם דגש על שיחה אקטיבית. לכן, חלק גדול מהשיעור מוקדש לתרגילים שמעודדים שיחה. למשל, בשיעור על מילות יחס, המורה עשוי להציג לתלמיד תמונה של שולחן, עם חפצים שונים מפוזרים סביבו. המורה ישאל את התלמיד היכן נמצאים החפצים השונים ביחס לשולחן ובכך יעודד את התלמיד להשתמש במילות יחס. בשיעור עם תלמיד ברמה גבוהה יותר, המורה עשוי להציג בפני התלמיד קטע קריאה קצר ובו סיפור על עוול שנעשה למישהו. קטע הקריאה נועד לסקרן, לעניין ובמקרה הזה לעורר את רגש האמפתיה של התלמיד. אחרי הקריאה, צפוי שהתלמיד ירצה להביע את דעתו על הסיפור והמורה מצדו יעודד אותו לעשות זאת. קטע הקריאה במקרה הזה הוא לא המטרה, אלא זרז למטרה הרבה יותר חשובה והיא שיחה זורמת בשפת היעד.

הלימוד אמיתי, הכיתה וירטואלית

הכיתה הוירטואלית מאפשרת חוויית למידה אפקטיבית ומגוונת. מצד אחד יש נגישות מלאה למורים מכל העולם, כך שאנו יכולים להצמיד לתלמיד את המורה שהכי מתאים לרמה ולצרכים הספציפיים שלו ומצד שני ניתן לקיים את השיעור במקום הכי נוח לתלמיד – בבית שלו. את הזמן שחוסכים על נסיעות ומציאת מקום חנייה, אפשר עכשיו להשקיע בלמידה.

הכיתה הוירטואלית הנה פלטפורמה אינטראקטיבית, עם אפשרויות תקשורת (וידאו ואודיו) ושיתוף מסמכים מתקדמות. הלמידה נעשית בדרך כלל על ידי מצגות מובנות, אבל לעתים קרובות המורים שלנו כותבים על “הלוח” בכיתה, או מבקשים מהתלמידים לעשות זאת. אפשר אפילו לשתף את המורה במסמך שאתם כותבים ובכך לקבל משוב תוך כדי כתיבה. אפשר לגלוש ביחד באינטרנט, לראות סרטונים ועוד.

מסגרת תומכת למידה

גם מורים מעולים ומנוסים ותלמידים חרוצים ובעלי מוטיבציה גבוהה, זקוקים למסגרת תומכת על מנת להתמודד עם אתגר גדול כמו רכישת שפה. צוותי פיקוח פדגוגי ותמיכה טכנית מלווים ועוזרים לנווט את תהליך הלמידה מתחילתו ועד סופו. בנוסף ליצירת חומרי לימוד ייעודיים לקורסים שונים, אנו מקיימים התייעצויות תכופות עם המורים, לגבי התקדמות התלמידים, על מנת להבטיח שכל קורס מתנהל באופן היעיל והמותאם ביותר לצרכי התלמיד.

אנו יודעים שהתלמידים שלנו משקיעים משאבים יקרים, כגון זמן, כסף ואנרגיות רגשיות, בלימוד שפה ושהם ניגשים למלאכה זו עם ציפיות ברורות לראות ולהרגיש תמורה משמעותית להשקעתם. אנו מצדנו מתחייבים לעשות את המרב על מנת לעזור לתלמידים שלנו להביא ציפיות אלה לידי מימוש.

איך נראה שיעור?

מבנה שיעור יכול להשתנות בהתאם לצרכים משתנים, אבל הוא בדרך כלל כולל את המרכיבים הבאים (לאו דווקא בסדר הזה): 

  • שיחת “חימום” על כל נושא שמתחשק לדבר עליו.

  • חזרה על חומר משיעור קודם או על שיעורי בית.

  • קריאת טקסט קצר (לעתים רק פסקה אחת או שתיים מתוך מאמר או סיפור).

  • עבודה על הטקסט: לימוד אוצר מילים חדש.

  • עבודה על הטקסט: התייחסות לתופעה דקדוקית/תחבירית אחת או שתיים שעלו מתוך הטקסט.

  • העמקה ותרגול של נושא דקדוקי/תחבירי נבחר.

  • שיחה חופשית על הטקסט וניסיון לשלב בשיחה אוצר מילים חדש וכללי דקדוק/תחביר שנלמדו.

  • כתיבת קטע קצר המשלב חלק מתכני השיעור (למשל מכתב לעורך, או סיכום קצר או “טוקבק”).

  • סיכום ומשימת שיעורי בית (שיעורי הבית תמיד קשורים לנושא השיעור).

*המורים שלנו עושים מאמץ גדול לשלב עזרים שונים כגון שירים וסרטונים בשיעורים, וזאת על מנת לגוון את נושאי הלימוד. כמו כן, מושם דגש על דיאלוגים וסימולציות של מצבים אמיתיים, שהתלמידים נתקלו או עשויים להיתקל בהם בחיי היומיום (ראיונות, שיחה עם קולגה, הזמנת שירות מספק בחו”ל, שיחה עם מלצר במסעדה וכו’).

**בשיעור ממוצע מקובל ללמוד בין 10-20 מילים חדשות. חשובה כאן האיכות ולא הכמות. הדגש מושם על לימוד כיצד להשתמש במילים החדשות בצורה הנכונה, איך להטות בזמנים השונים וכו’.

סילבוס

את תכני הלימוד ניתן לחלק באופן גס לשתי קטגוריות שקשורות ושלובות זו בזו:

מיומנויות תקשורת

  • קריאה

  • כתיבה

  • שיחה

 תוכן לשוני

  • אוצר מילים

  • כללי דקדוק ותחביר

מיומנויות תקשורת נלמדות ומתורגלות במקביל, לאורך כל הקורסים בכל הרמות.

לפרטים נוספים על שיטת לינגולרן ללימוד שפה ניתן ליצור עמנו קשר דרך האתר.


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.

לימוד שפה


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn