fbpx

 צרפתית הינה אחת השפות החשבוהות בעולם עם למעלה מ-230 מיליון דוברים (דוברי שפת אם וכשפה נוספת). אך מה ההיסטוריה שלה ומה הם מקורותיה? מהיכן הגיעה השפה הצרפתית? וכיצד התפתחה? על שאלות אלה ננסה לענות במאמר זה.

תוכניות ללימוד שפות בלינגולרן

 

הסיפור מתחיל בגאליה (הכינוי שנתנו הרומאים לחבל הארץ במערב אירופה שהיה מיושב ברובו על-ידי שבטים קלטים והיום כולל את צרפת, בלגיה וחלקים ממערב גרמניה) בה חיו שלושה עמים עם שפות משלהם:הקלטים (שכונו בפי הרומאים “גאלים”. שימו לב שהשפה “gaelic” נחשבת לשפה הרשמית של סקוטלנד ואירלנד – מעוזם של הקלטים) ה”אקוויטאנים” (חבל ארץ בצרפת שזכה לגדלה בעיקר בימי הביניים ושהדוכסות שבו הייתה מבין החשובות והמשפיעות ביבשת של אותם הזמנים) בדרום מערב והבלגים בצפון. הרומאניזציה של עמים אלה קרתה בשני שלבים: בתחילה הגיעה השפה הלטינית עם כינון הפרובינציה הרומית “גאליה נרבוננזיס” בדרום צרפת של היום (על שם עיר הבירה “נרבונה” בתחומה אותה יסדו הרומאים) סביב שנת 100 לפנה”ס. לאחר מכן כבש יוליוס קיסר את צפון גאליה וכתוצאה מכך התפשטה בכל הארץ השפה הלטינית.

בתוך כ-400 שנה גברה הלטינית על הניבים הגאליים המקומיים. הרומניזציה שהנהיגו הרומאים החלה בערים, בתי ספר ומוסדות מנהליים ולאחר מכן עברה לאזורים מרוחקים בגאליה. מעניין להזכיר כי הניבים הקלטים לא נעלמו לגמרי אלא מצאו את דרכם דרך מילים מסוימות שהתשמרו ללטינית המדוברת ומשם גם לצרפתית של היום. לדוגמה, באחד הניבים ello, משמעותו “הוא הולך” ובצרפתית: aller (ללכת) וגם שיטת הספירה על בסיס 20 (בניגוד לשיטת בסיס 10 הנהוגה כיום בעולם המערבי) אשר השתמרה באופן חלקי בצרפתית של ימינו, מקורה בהשפעות קלטיות. לדוגמה, את המספר “80” אומרים בצרפתית כצירוף 4 ו-20 (quatre vingts).

האוכלוסיה הגאלית-רומאנית בצפון גאליה יצרה קשר עם שבטים גרמאניים בעיקר דרך קשרי מסחר, אך גם דרך שכירי חרב גרמאניים בצבא הרומאי. דרך קשרים אלו מצאו, לצד הבסיס הגאלי, גם מילים רבות ממקור גרמאני את דרכן לצרפתית. השפעה רבה יותר ניכרה על-ידי שבט הפרנקים המערב גרמאני (שימו לב! אין זה מקרי שהשבט הפרנקי קשור בשמו גם למילה France שמשמעותה “צרפת” בצרפתית). הפרנקים, שהיו בימי הביניים המוקדמים, שבט חזק ביותר בזירה האירופאית, כבשו בשנת 487 בהנהגתו של קלוביס את גאליה לאחר ניצחונם המוחץ על הרומאים והשפיעו רבות על אוצר המילים בצרפתית עם בערך 700 מילים, לדוגמה Garden שהפכה בצרפתית ל- jardin ומשמעותה גינה, tanzen שהפכה ל- danser ומשמעותה “לרקוד” או grau שהפכה בצרפתית ל-gris ומשמעותה “אפור”. כאן התבצע התהליך המעניין בו הפרנקים השאירו את חותמם הלשוני על הלטינית המדוברת של האוכלוסייה הגאלו-רומאנית. תהליך זה נמשך בין המאות ה-5 ל-9. קרל הגדול, מלך הפרנקים, דיבר פרנקית כשפת אם ורק בצפון הרחוק של גאליה היו גבולות השפה הגרמאנית לחדור לתוך בלגיה של ימינו על-ידי הכיבוש הפרנקי. השפה הגרמאנית היא זו שמחלקת כיום את הארץ לפלנדריה, בה דוברים פלמית (ניב של הולנדית המשתייכת למשפחת השפות הגרמאניות) וולונית (ניב צרפתי). השליטה הרציפה של הלטינית המדוברת מוסברת על-ידי היוקרה של הלטינית ועל-ידי השליטה מרחיקת הלכת של האדמיניסטרציה הרומית. אולם ההשפעות הפרנקיות לא נתנו אותותיהן רק באוצר המילים אלא גם במערכת ההגאים, כנו למשל האות “h”‘ אשר בפרנקית של פעם ובגרמנית של היום אינה נושאת צליל כאשר באה אחרי תנועה ואילו בצרפתית כלל אינה נשמעת ללא קשר למיקומה במילה וכן בסדר המילים במשפט, לדוגמא כאשר שמות תואר מסוימים מקדימים שמות עצם, דבר המאפיין את השפות הגרמניות וכמעט שלא את השפות הרומאניות, שם מקדים שם העצם את שם התואר כמו בעברית.

כמובן שיש עוד הרבה מה לספר על התפתחות השפה בשנים המאוחרות יותר, אולם דבר אחד עוד חשוב לציין, השפה הצרפתית אינה שפה פונטית כלל ועיקר ובכך יבחין כל מי שאי פעם ירצה ללמוד את השפה. במילים אחרות, בצרפתית הרבה אותיות שאינן מבוטאות, צירופים שונים של תנועות ועיצורים עם צורת היגוי משתנה מאד מקשה על הלמידה. למעשה, זה לא תמיד היה כך. בעבר הייתה צרפתית שפה פונטית אולם עברה שינויים רבים לאורך ההיסטוריה כאשר הנטייה של דוברי השפה לאורך השנים הייתה לרכך ואף להשמיט עיצורים. הדבר נעשה בעקבות ההיפרדות ההדרגתית מהלטינית כאשר ההגייה הלכה והתקצרה והברות שלמות נמחקו. יחד עם זאת, נשאר האיות כבעבר.


לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס שפות למתחילים, או לשפר את מיומנויות השפה שלכם וללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת המאפשרת תקשורה נוחה בין המורה לתלמיד

תוכניות ללימוד שפות בלינגולרן

 

רוצים להעשיר את הידע שלכם על השפה הצרפתית? קראו גם:

לימודי צרפתית 4לימוד צרפתית למתקדמים– כיום עומדת בפניכם האפשרות לשפר את רמת הצרפתית שלכם בקלות וביעילות בלימוד מקוון.

לימודי צרפתית 8שיעורים בצרפתית למתחילים– מה לומדים בתוכנית הלימודים של קורס צרפתית למתחילים? פרטים בכתבה.


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn